Nr. 838: Undervandsstøj fra boreskibet Stena Forth i Disko West, Baffin Bay, Grønland

Kyhn, L.A., Tougaard, J. & Sveegaard, S. 2011: Underwater noise from the drillship Stena Forth in Disko West, Baffin Bay, Greenland. National Environmental Research Institute, Aarhus University, Denmark. 30 pp. – NERI Technical Report No. 838. http://www.dmu.dk/Pub/FR838.pdf

Resume

Capricorn Greenland Exploration 1 Limited lavede de første prøveboringer efter olie i Grønland i licensblokken Sigguk i sommeren og efteråret 2010. For at kunne vurdere virkninger for miljøet af olieefterforskning kræver det, at man tager højde for den støj, der udsendes under boreoperationen. Det skyldes, at støj kan have negative effekter for det marine liv, i særdeleshed for fisk, sæler og hvaler. DMU blev derfor bedt om at lave lydoptagelser under boringerne udført af boreskibet Stena Forth.

Optagelserne repræsenterer et tilfældigt udvalg af den støj Stena Forth udsendte både under boring og vedligeholdelsesaktiviteter på boreskibet. Støjen blev optaget i to dybder og på afstande mellem 500 m og 38 km fra boreskibet. Baggrundsstøj blev optaget på en afstand af 316 km fra Stena Forth og 211 km fra boreriggen Stena Don.

Både borestøj og støj fra vedligeholdelsesarbejdet var tydeligt under vandet og gav sig til udtryk som forøgede lydtryk over hele frekvensspektret fra 20 Hz til over 10 kHz med tydelige toppe under 500 Hz. Stena Forth er altså en betydelig støjkilde i Baffinbugten, hvor kildestyrken er højere end almindelig skibstrafik under vedligeholdelsesarbejde og under boring hvor kildestyrken svarer til en stor tanker.