Nr. 831: Bestøvning og biodiversitet

Strandberg, B., Axelsen, J. A., Kryger, P., Enkegaard, A. 2011: Bestøvning og biodiversitet. Danmarks Miljøundersøgelser, Aarhus Universitet. 86 sider – Faglig rapport fra DMU nr. 831, http://www.dmu.dk/Pub/FR831.pdf.

Sammenspillet mellem bestøvende insekter og planter er et klassisk eksempel et mutualistisk forhold, hvor begge parter har gavn af samspillet. Plantens pollen og nektar udgør den vigtigste fødekilde for de bestøvende insekter, og når insektet besøger planten får den samtidig spredt sit pollen til andre planter og dermed sikret bestøvningen.

Blandt de omkring 1500 plantearter, der forekommer i Danmark, er knap 80% dyrebestøvede, og insektbestøvning er langt det almindeligste. Det vil sige, at planterne helt eller delvist er afhængige af forekomsten af bestøvende insekter. Flere insektgrupper deltager i bestøvningen, men bierne anses dog for langt den vigtigste gruppe, desuden deltager sommerfugle, fluer – navnlig svirre- og humlefluer – samt hvepse og aften/natsværmere. Den danske bifauna består foruden honningbien af omkring 275 arter af vilde bier, hvoraf 29 er humlebier og de resterende enlige eller solitære bier. Hovedvægten i rapporten er lagt på bier og især humlebier, idet den er langt den mest velundersøgte gruppe.

Bestøvningen er en meget vigtig økosystem ydelse, ”ecosystem service”, og opretholdelsen er afgørende for bevarelsen af mangfoldigheden af såvel planter som insekter. Gennem de seneste årtier er der imidlertid observeret en voldsom tilbagegang for bestøvende insekter såvel regionalt, nationalt som globalt. Enkelte undersøgelser har dokumenteret en tilsvarende tilbagegang for insektbestøvede planter. Der er derfor behov for en større samlet indsats for at bremse denne udvikling og mangfoldigheden af insekter såvel som bestøvningen af vilde planter og afgrøder.

Nærværende rapport dokumenter, at der er forsket meget i vilde bestøvere, deres fødeplanter og bestøvning. På trods af dette kender man ikke de vilde planters bestøvningsbehov, og på den baggrund er det på nuværende tidspunkt ikke muligt at sige hvilke plantearter, der er mest truede i forbindelse med tilbagegangen blandt bestøverne.

I rapporten er status for viden omkring danske bier og de faktorer, der påvirker forekomsten, præsenteret. Ligeledes er status for viden omkring bestøvningen af vilde planter og den føderessource planterne udgør for bierne præsenteret. Endelig gennemgås en række allerede etablerede metoder til forbedring af forholdene for pollinatorer og planter.