Nr. 825: Luftkvalitetsvurdering for udvidelse af motorvej syd om Odense. VVM redegørelse

Steen Solvang, Matthias Ketzel, Thomas Becker, Per Løfstrøm & Helge Rørdam Olesen 2011: Luftkvalitetsvurdering for udvidelse af motorvej syd om Odense. VVM redegørelse. Danmarks Miljøundersøgelser, Aarhus Universitet. 56 s.- Faglig rapport fra DMU Nr. 825.

Denne tekniske baggrundsrapport beskriver luftkvalitets-beregninger med OML-Highway modellen langs med motorvejen syd om Odense til støtte for VVM vurdering af udbygning af motorvejen fra 2 til 3 spor i hver retning. Luftkvalitetsberegninger vises for eksisterende forhold i 2008 og med trafikfremskrivning til 2020 samt for forslaget om motorvejsudvidelse i 2020. Luftkvaliteten vurderes for antallet af berørte boliger i en afstand af 1000 m fra motorvejen. Grænseværdierne for kvælstofdioxid (NO2) og partikler under hhv. 2,5 og 10 mikrometer (PM2.5, PM10) forventes ikke overskredet i 2008 eller 2020 i nogen af beregningsalternativerne. Støjreducerende tiltags betydning for luftkvaliteten er også belyst.