Nr. 824: Luftkvalitetsvurdering for 3. Limfjordsforbindelse

Steen Solvang, Matthias Ketzel, Thomas Becker, Ole Hertel, Per Løfstrøm & Helge Rørdam Olesen 2011: Luftkvalitetsvurdering for 3. Limfjordsforbindelse. VVM redegørelse. Danmarks Miljøundersøgelser, Aarhus Universitet. 86 s.- Faglig rapport fra DMU Nr. 824.

Denne tekniske baggrundsrapport beskriver luftkvalitets-beregninger med OML-Highway modellen langs med motorvejene for alternativerne for den 3. Limfjordsforbindelse til støtte for VVM vurdering. Luftkvalitetsberegninger vises for eksisterende forhold i 2009 og 2020 og for de tre forslag: Egholmlinien, Lindholmlinien og Parallellinien (udvidelse af eksisterende motorvejsforbindelse). Luftkvaliteten vurderes for antallet af berørte boliger i en afstand af 1.000 m fra motorvejen. Luftkvaliteten i 2009 og 2020 er vurderet i forhold til grænseværdierne for kvælstofdioxid (NO2) og partikler under hhv. 2,5 og 10 mikrometer (PM2.5, PM10). Emissionsforholdene er vurderet for sundhedsskadelige emissioner samt for CO2. Vurderingen omfatter også luftkvaliteten på 32 bygader i Aalborg og Nørresundby. Den maksimale påvirkning fra de opkoncentrerede emissioner fra tunneludmundingerne er vurderet for luftkvaliteten i nærområdet. Den maksimale kvælstofdeposition som alternativerne giver anledning til er vurderet i forhold til nærliggende følsomme naturområder. Støjreducerende tiltags betydning for luftkvaliteten er også belyst.