Nr. 823: Model for rumling fordeling af emissioner til luft

Plejdrup, M.S. & Gyldenkærne, S. 2011: Spatial distribution of emissions to air – the SPREAD model. National Environmental Research Institute, Aarhus University, Denmark. 72 pp. – NERI Technical Report no. FR823.

Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) ved Aarhus Universitet (AU) udarbejder de årlige nationale emissionsopgørelser for drivhusgasser og luftforurenende stoffer i henhold til Danmarks forpligtelser til internationale konventioner, f.eks. FN’s klimakonvention, UNFCCC og konventionen om langtransporteret luftforurening, CLRTAP.

Tidligere har den danske emissionsopgørelse været tilgængelig på 50x50 km EMEP grid for rapportering til CLRTAP hvert femte år, senest i 2007 for emissionsåret 2005 og de historiske år 1990, 1995 og 2000. Metoden til fordeling på 50x50 km er beskrevet i Jensen et al. (2008a).

Rumlige emissionsdata bruges som input til modelberegning af luftkvaliteten, der igen tjener som input til vurdering og evaluering af virkninger for sundheden. Til disse formål efterspørges fordelinger med høj rumlig opløsning og DMU udarbejdede en forbedret fordeling på 17x17 km EMEP grid som, kombineret med mere detaljerede fordelinger for én eller enkelte sektorer eller delsektorer, f.eks. emissioner fra vejtrafikken på 1x1 km opløsning, er blevet anvendt i forskningsprojekter.

Denne rapport beskriver den nye model SPREAD til fordeling af emissioner til luft med høj opløsning (1x1 km). Modellen er udviklet til at opfylde kravene til rapportering af rumligt fordelte emissioner til CLRTAP og til at skabe bedre emissionsdata, f.eks. til modelberegning af luftkvalitet i eksponeringen undersøgelser.

SPREAD er bygget op om separate fordelingsmodeller for sektorerne i det danske opgørelsessystem; stationær forbrænding, mobile kilder, flygtige emissioner fra brændsler, industrielle processer, opløsningsmidler og anvendelse af andre stoffer, landbrug og affald. Dermed er det muligt at lave fordelinger for enkelte sektorer samt for en række delsektorer og separate kilder.

Denne rapport dokumenterer metoderne i denne første version af SPREAD og præsenterer udvalgte resultater. Desuden er en række potentielle forbedringer i senere versioner af SPREAD beskrevet og diskuteret.