Nr. 822: Breeding birds in the Ramsar site Heden and in a proposed Ramsar replacement area, Jameson Land, East Greenland

Glahder, C.M., Meltofte, H., Walsh, A. & Dinesen, L. 2011. Breeding birds in the Ramsar site Heden and in a proposed Ramsar replacement area, Jameson Land, East Greenland. National Environmental Research Institute, Aarhus University, Denmark. 98 pp. – NERI Technical Report No. 822.

I denne rapport beskrives to ynglefugleundersøgelser, der blev udført i juni 2009 i to forskellige områder i Jameson Land i Østgrønland (Fig. 1) i forbindelse med planlagte mineaktiviteter. Formålet med undersøgel­serne var at opbygge en baggrundsviden om tætheder og udbredelse af ynglefugle i Gurreholmområdet i den nordvestlige del af Ramsarområdet Heden og i Ørsted Dal-området i det foreslåede Ramsar erstatningsområde for de forventede forstyrrelser ved Gurreholm.

På baggrund af undersøgelsernes resultater vurderede vi de sandsynlige konsekvenser af forstyrrelser af arter og antal af ynglefugle i Gurreholm-området som følge af planlagte mineaktiviteter. Desuden undersøgte vi, om det foreslåede erstatningsområde kan give et tilsvarende antal arter og ynglepar beskyttelse under Ramsarkonventionen.

I slutningen af 2008 fik mineselskabet Quadra Mining Ltd. en udvindingstilladelse i området til en stor forekomst af molybdæn i Malmbjerget, der ligger ca. 75 km nord for Ramsarområdet (Fig. 1). Men for at kunne transportere molybdænkoncentatet ud af området har mineselskabet planlagt at bygge en havn, en vej mod nord til minen og en ca. 2 km lang landingsbane i Gurreholmområdet i den nordvestlige del af Ramsarområdet. Grønlands Selvstyre har i dialog med Ramsarsekretariatet meddelt, at mineprojektet er af “vital national interesse”, således at projektet kan fortsætte, forudsat at påvirkningerne af mineaktiviteterne moniteres, og at der udpeges et passende erstatningsområde inden minestart.

Ramsarområdet Heden ligger i højarktisk Østgrønland (centrum 71º00’N; 24º00’W) og omfatter 2524 km2 af lavlandstundraen i Jameson Land. Heden blev udpeget som Ramsarområde i 1988 bl.a. for at beskytte de internationalt vigtige bestande af fældende kortnæbbede gæs Anser brachyrhynchus og bramgæs Branta leucopsis. I udpegningsgrundlaget indgik desuden andre ynglefugle som lommer, kjover og vadefugle, samt relativt sjældne ynglefugle som sabinemåge Larus sabini og lille regnspove Numenius phaeopus.

Undersøgelserne blev udført i den optimale periode for optælling af ynglepar i højarktisk Grønland, hvorfor resultaterne angiver et realistisk antal ynglepar det pågældende år. Snesmeltningen var tidlig dette år, hvilket betyder, at ynglefugletæthederne ikke var reducerede pga. ufavorable forhold. Sammenlignet med andre højarktiske studieområder af tilsvarende størrelse, hvor vadefugletæthederne er blevet bestemt, var tæthederne ganske høje i både Gurreholm- og Ørsted Dal-områderne.

På grundlag af den nuværende viden om mineaktiviteterne i Ramsarområdet Heden og en forstyrrelsesafstand på 300 m, fastsat ud fra litteraturstudier, har vi beregnet antallet af ynglepar, der potentielt kan blive fordrevet af mineaktiviteterne. Forstyrrelsesafstanden for ynglende gæs blev tilsvarende sat til 1500 m. Antallet af fugle, der bliver fordrevet af forstyrrelser, vil altid aftage gradvist med afstanden til forstyrrelsen. Vi har derfor valgt afstande, hvor lige så mange fugle bliver fordrevet udenfor den valgte afstand, som der vil forblive og reproducere sig indenfor denne afstand. Vi har tillige valgt et forsigtighedsprincip, hvilket betyder, at forstyrrelserne med stor sandsynlighed ikke vil være større end angivet. Dette er imidlertid under forudsætning af, at der ikke holdes hunde ved Gurreholm, og at menneskelig færdsel ikke bliver tilladt udenfor veje og andre anlæg.

Endvidere har vi beregnet antallet af ynglepar i Ramsar erstatningsområdet Ørsted Dal. På baggrund heraf kan vi konkludere, at erstatningsområdet fuldt ud kan give beskyttelse under Ramsar-konventionen til det antal ynglepar der potentielt bliver påvirket af mineaktiviteterne, så længe arterne findes både i Gurreholmområdet og i Ørsted Dal-området.

Imidlertid er der ni arter der kun er fundet ynglende i Gurreholmområdet. Samlet set drejer det sig om ca. 50 ynglepar med 2-10 par pr. art, der kan blive påvirket af aktiviteterne. Dette antal synes ikke højt, men det er vigtigt at bemærke, at tre af disse ni arter, nemlig sabinemåge, lille regnspove og hjejle Pluvialis apricaria, er vurderede som ”næsten truet” i Grønlands rødliste. Endvidere er Jameson Land det eneste kendte yngleområde i Grønland for lille regnspove og hjejle.

Bortset fra helt at undgå mineaktiviteter i Ramsarområdet vil effekterne på ynglefuglene kunne minimeres ved at gøre det påvirkede areal så lille som muligt. Dette kunne opnås ved at flytte landingsbanen med tilhørende bygninger enten så langt mod vest som muligt eller ud af Ramsar-området mod nord. Påvirkningerne indenfor Ramsarområdet kan som nævnt også minimeres ved at undgå adgang af enhver art udenfor havne- og lufthavnsområderne samt vejene inklusive et forbud mod hunde i området.

Hele rapporten i PDF-format (6,6 MB)