Aarhus Universitets segl

Nr. 780: Tungmetalemissioner for vejtrafikken i Danmark.

Winther, M. & Slentø, E. 2010: Tungmetalemissioner for vejtrafikken i Danmark. Danmarks Miljøundersøgelser, Aarhus Universitet. 99 s. – Faglig rapport fra DMU nr. 780.

Sammenfatning

Indledning
Denne rapport opstiller nye tungmetalemissionsfaktorer for personbiler, varebiler, lastbiler, busser, knallerter og motorcykler indenfor emissions-kilderne brændstofforbrug og motorolieforbrug, samt dæk-, bremse- og vejslid. Rapporten omfatter tungmetallerne Arsen (As), Cadmium (Cd), Krom (Cr), Kobber (Cu), Kviksølv (Hg), Nikkel (Ni), Bly (Pb), Selen (Se) og Zink (Zn), der alle rapporteres til UNECE CLRTAP (United Nations Economic Commission for Europe Convention on Long Range Transboundary Pollutants) konventionen. I rapporten beregnes også en ny dansk emissionsopgørelse for 2007.

Metode
Data for tungmetalindhold i brændstof og motorolie til brug for undersøgelsen bygger på målinger fra det europæiske forskningsinstitut CONCAWE for brændstof, og oplysninger fra brancheeksperter for motorolie. Brændstofforbruget pr. kørt km pr. køretøjstype kommer fra den eksisterende danske emissionsopgørelse, og funktioner for olieforbrug pr. kørt km er opstillet ud fra erfaringstal fra brancheeksperter. Produktet af brændstof-/olieforbrug pr. km og tungmetalindholdet bestemmer de kilometerbaserede tungmetalemissionsfaktorer for hver køretøjstype, og de totale tungmetalemissioner beregnes som produktet af tungmetalemissionsfaktorerne og det samlede trafikarbejde.

Data for dækslid pr. kørt km og køretøjstype stammer hovedsageligt fra Dækbranchens Miljøfond. Dækslidraterne og litteraturværdier for den luftemitterede del af dæksliddet bestemmer partikelemissionsfaktorerne. Produktet af disse faktorer og litteraturværdier for tungmetalindholdet i dæk bestemmer de kilometerbaserede tungmetalemissionsfaktorer. For hver køretøjstype beregnes de totale tungmetalemissioner som produktet af tungmetalemissionsfaktorerne og det samlede trafikarbejde.

For bremse- og vejslid bruges kilometerbaserede partikelemissionsfaktorer pr. køretøjstype fra den eksisterende danske non-exhaust emissionsopgørelse. Produktet af partikelemissionsfaktorer og litteraturværdier for tungmetalindholdet i bremse-/asfaltmateriale giver de endelige tungmetalemissionsfaktorer. For hver køretøjstype beregnes de totale tungmetalemissioner som produktet af tungmetalemissionsfaktorerne og det samlede trafikarbejde.

Resultater
For tungmetallerne er følgende TSP emissionstotaler beregnet i projektet for året 2007 (resultater i parentes): As (8 kg), Cd (48 kg), Cr (197 kg), Cu (51 779 kg), Hg (28 kg), Ni (158 kg), Pb (6 989 kg), Se (33 kg) and Zn (28 556 kg).

De enkelte køretøjstypers aktivitet indenfor hver enkelt emissionskilde og de sammenhørende emissionsfaktorer bestemmer totalemissionen for hver enkelt køretøjstype-/emissionskildekombination.

Tabel DS1 Samlede danske tungmetalemissioner (kg) pr. køretøjskategori i 2007.

Køretøj

Personbil

Varebil

Lastbil

Lastbil

Lastbil

Lastbil

Emissionskomponent

 

 

Benzin

3.5-7.5 t.

7.5-16 t.

16-32 t.

As

3,845

2,018

0,005

0,146

0,098

0,637

Cd

28,753

9,946

0,018

0,589

0,390

2,764

Cr

109,389

37,879

0,131

3,472

2,378

16,271

Cu

31 259,785

18 321,180

3,045

104,072

67,594

412,694

Hg

17,003

4,936

0,016

0,149

0,169

1,742

Ni

79,464

34,839

0,084

2,729

1,853

12,681

Pb

4 301,144

2 462,325

0,315

9,085

6,152

41,757

Se

14,755

7,929

0,014

0,469

0,369

2,937

Zn

14 347,945

6807,679

8,479

350,512

273,864

2 224,187

Fortsat

 

 

 

 

 

 

Køretøj

Lastbil

Bus
Rute

Bus
Turist

Knallert

MC

Total

Emissions-komponent

> 32 t.

 

 

 

 

 

As

0,700

0,335

0,175

0,019

0,060

8,038

Cd

2,973

1,163

0,730

0,024

0,281

47,629

Cr

18,270

5,026

2,895

0,223

1,242

197,177

Cu

436,501

402,757

207,143

154,802

409,404

51 778,976

Hg

2,480

0,793

0,456

0,038

0,250

28,030

Ni

13,902

7,290

4,019

0,274

1,171

158,306

Pb

45,691

29,336

15,891

20,744

56,640

6 989,079

Se

3,500

1,352

0,739

0,098

0,408

32,570

Zn

2 632,965

1 021,562

582,966

57,048

248,947

28 556,153

Opdelt efter køretøjstype, er biler den største emissionskilde, efterfulgt af varebiler, lastbiler, busser og 2-hjulede køretøjer. Emissionsandelene for biler, der ligger mellem 62 % (Pb) og 46 % (Se), er noget mindre end bilernes andel af det samlede trafikarbejde. Lastbiler og busser bruger mere brændstof og motorolie pr. kørt km og har større emissionsfaktorer for dæk-, bremse- og vejslid, dog med undtagelse af Pb og Cu for bremseslid.

Tabel DS2 Samlede danske tungmetalemissioner (kg) pr. kildetype i 2007.

Emissions-komponent

Brændstof

Motorolie

Dækslid

Bremseslid

Vejslid

Total

As

0,8

-

0,8

6,5

-

8,0

Cd

0,5

39,4

2,5

5,2

0,1

47,6

Cr

31,6

65,0

3,4

74,5

22,7

197,2

Cu

21,7

106,5

14,8

51 624,6

11,4

51 779,0

Hg

28,0

-

-

-

0,1

28,0

Ni

4,5

39,4

24,2

72,1

18,2

158,3

Pb

3,3

173,5

76,3

6 682,2

53,8

6 989,1

Se

0,6

-

18,9

13,0

-

32,6

Zn

101,0

7 876,2

9491,7

11 000,9

86,5

28 556,2

Næsten al Hg-emission stammer fra forbruget af brændstof, og for Cr og As er denne kildes emissionsandele på hhv. 16 % og 9 %. Brændstofforbrugets emissionsandele for andre tungmetaller er meget små (mellem 0 % og 3 %). For motorolie beregnes de største emissionsandele for Cd (83 %). Forbruget af motorolie giver også betydelige emissioner af Cr (33 %), Zn (28 %) og Ni (25 %).

Bremseslid er den vigtigste emissionskilde for Cu (100 %), Pb (96 %), As (82 %), Ni (46 %), Zn (39 %) og Cr (37 %). For Se er bremsesliddets emissionsandel på 40 %. For dækslid beregnes de største emissionsandele for Se (58 %), Zn (33 %) og Ni (15 %). For vejslid beregnes de største emissionsandele for Cr (12 %) og Ni (11 %). Vejsliddets emissionsandel for andre tungmetaller er mellem 0 % og 1 %.

Konklusion
Set i forhold til en revideret dansk emissionstotal, er vejtrafik en vigtig kilde (emissionsandele i parentes) for Cu (95 %), Zn (54 %) og Pb (53 %), og til en vis grad for Cr (15 %). For de øvrige emissionskomponenter er vejtrafik kun en lille emissionskilde.

Vejtrafikkens Cu og Pb emission kommer næsten udelukkende fra bremseslid, der også er den vigtigste kilde for Cr. Bremse- og dækslid er næsten lige store kilder for Zn. Når dette tages i betragtning bliver bremseslid, og dernæst dækslid de mest relevante kilder at reducere indenfor vejtrafik, hvis de samlede danske emissioner skal nedbringes.

Det er en stor forbedring, at der nu er tilvejebragt tungmetalemissionsfaktorer og beregnet samlede 2007-emissionsestimater pr. brændstoftype og køretøjstype, for vejtransportens forbrug af brændstof og motorolie, samt køretøjernes dæk-, bremse- og vejslid. En vigtig forudsætning for de opstillede emissionsfaktorer har været projektets indsamlede viden om tungmetalindholdet pr. forbrugt/emitteret enhed for hver af de fem emissionskilder. 

For de udstødningsbaserede emissioner knyttet til forbruget af brændstof og motorolie, er det en stor forbedring at emissionsfaktorerne nu er opstillet separat for disse to delkilder, og med opdaterede tungmetalindhold i hvert tilfælde, i stedet for som tidligere, hvor metoden blot knyttede sig til det samlede brændstofforbrug. På denne måde er det let at opdatere emissionsfaktorer og –beregninger, hvis ny viden bliver tilgængelig.

For de slidrelaterede emissioner er slidraten, den luftbårne del af det afslidte materiale samt tungmetalindholdet afgørende parametre for tungmetalemissionsfaktorerne. For dækslid vurderes de nye faktorer for rå partikelemissioner at være mere præcise end faktorerne for den eksisterende danske emissionsopgørelse, idet data for vægt, slidprocenter og levetider er oplyst af eksperter indenfor dækbranchen i Danmark.

For bremser anses slidraten og den luftbårne del af det afslidte materiale for at være usikre, specielt for tunge køretøjer og generelt for vejslid. Litteraturstudiet gav dog ikke ny viden som kunne retfærdiggøre en opdatering af partikelemissionsfaktorerne fra den eksisterende danske emissionsopgørelse, der sammen med det undersøgte tungmetalindhold danner grundlag for tungmetalemissionsfaktorerne i denne rapport.

Det skal fremhæves at der er stor forskel mellem denne rapports værdier for Cu og Pb metalindholdet i busser og lastbilers bremseslid, og et gennemsnit af bremsers metalindhold beregnet ud fra værdierne i den øvrige litteraur. Denne rapports værdier er meget lave, og bygger på få data. Dataforskellene peger på behovet for at opdatere disse data når ny information bliver tilgængelig.

Ud fra projektets detaljerede emissionsfaktorer og opstillede beregningsmetoder, kan tungmetalemissioner beregnes for andre år end 2007. De detaljerede emissionsfaktorer er uafhængige af opgørelsesåret, og kombineres med årlige aktivitetsdata for hhv. brændstofforbrug, motorolie og trafikarbejde i emissionsberegningen for hver enkelt emissionskilde/brændstoftype/køretøjstype kombination.

Hele rapporten i PDF-format (1,92 MB)