Aarhus Universitets segl

Nr. 754: Indicators for Danish Greenhouse Gas Emissions from 1990 to 2007

Lyck, E., Nielsen, M., O.-K., Nielsen, Winther, M., Hoffmann, L. & Thomsen M. 2009: Indicators for Danish Greenhouse Gas Emissions from 1990 to 2007. National Environmental Research Institute, Aarhus University. 94 pp. – NERI Technical Report No 754.

Sammenfatning*

Med EU-beslutninger nummer 280/2004/EC og 2005/166/EC indførtes fra 2005 en forpligtigelse for EU medlemslandene til at udarbejde og rapportere til EU-Kommissionen hvert år den 15. januar i år X information om indikatorer for år X-2 i forbindelse med den årlige rapportering af medlemslandenes opgørelser af udledninger og optag af drivhusgasser.

De nævnte beslutninger er taget i regi af den såkaldte Monitoring Mechanism under EU. Denne Monitoring Mechanism vedrører bl.a. rapportering af drivhusgasopgørelser til EU-Kommissionen til brug for EU’s implementering af Klimakonventionen og Kyoto-protokollen. Rapporteringskravene under Klimakonventionen og Kyoto-protokollen omfatter dog ikke de pågældende indikatorer. De tidligere forpligtelser under Monitoring Mechanism indeholdt heller ikke forpligtelser vedrørende rapportering af indikatorer. Udarbejdelsen og rapportering af indikatorerne er altså nye rapporteringskrav og derfor genstand for evaluering, hvilket også har været udgangspunkt for udarbejdelsen af denne rapport.

I rapporten er alle 28 indikatorer gennemgået for årene 1990-2007, selv om rapporteringskravene til dato kun har omfattet indikatorer for 2004- 2007. De 28 indikatorer fordeler sig med to makroindikatorer, 16 energirelaterede indikatorer og 10 industrirelaterede indikatorer. Der er fundet datagrundlag for alle indikatorer undtagen en.

Med hensyn til data for emissioner af drivhusgasser til beregning af indikatorerne er - i videst muligt omfang - anvendt data fra det såkaldte Common Reporting Format (CRF) til brug for rapportering til klimakonventionen og Kyotoprotokollen. Hvor data svarende til CRF-formatet ikke har kunnet bruges, er originaldata udtrukket fra databaser som ligger til grund for udtrækket til CRF. Hvor der i indikatorerne indgår økonomiske data, er den anvendte kilde Eurostat og hvor bygningsdata indgår, er kilden Danmarks Statistik. I data for indikatorerne vedrørende transportsektoren indgår data fra Vejdirektoratet og fra Danmarks Statistik. Emissioner af drivhusgasser for 1990-2007 i denne rapport er som rapporteret til EU pr 15. marts 2009. Data for indikatorer for 2004-2007 i denne rapport er konsistente med data for indikatorer rapporteret til EU pr. 15. januar 2009.

Resultaterne af analysen for vigtige indikatorer, således indikatorerne for den nationale emission, for industrisektoren og for transportsektoren, er følgende. For indikatoren, der sætter den danske nationale CO2-emission i forhold til brutto national produktet – BNP (gross domestic product, GDP), er udviklingen i emission afkoblet fra udviklingen i BNP; således falder indikatoren med 23-30 % i årene 2005-2007 i forhold til niveauet i 1990. Det er dog vigtigt at gøre opmærksom på, at dansk opererede skibe og fly i udenrigsfart tæller med i opgørelsen af BNP, men er ikke omfattet af de danske forpligtelser til opgørelse af CO2-udledningen. En ukendt del af faldet i indikatoren kan dermed skyldes økonomisk vækst i denne sektor. Det har været uden for formålet med dette studie nærmere at analysere indflydelsen af international transport. En rapport fra Danmarks Statistik (2009) er et eksempel på et sådant studie, fx er CO2-bidraget fra dansk opererede skibe og fly i international transport beregnet.Den nationale emission er domineret af energisektoren og de væsentligste årsager til denne udvikling og afkobling for indikatoren er en mere effektive energiproduktion, skift til brændsler med lavere CO2-emission og øget brug af biomasse. Indikatoren der sætter CO2 fra industrisektoren i forhold til værditilvækst (gross value added, GVA) stiger fra 1996 til 2007 efter skiftende niveauer 1990-1996. Værditilvæksten stiger ret konstant fra 1990 til 2007 og er i 2007 27 % over 1990-niveau. Samtidigt stiger CO2-emissionen kun 5 %. Dermed er udviklingen i værditilvækst afkoblet fra udviklingen i CO2-emissionen, således at indikatoren i 2007 er på 83 % af 1990-værdien. For denne udvikling spiller overgang til brændsler med lavere emission en rolle formentlig i samspil med strukturelle ændringer i industrisektoren med overgang til mindre energi krævende aktiviteter. Indikatoren CO2 fra personbiler i forhold til kørte kilometer udviser kun en lille afkoblingseffekt idet kørte kilometer stiger jævnt fra 1990 til 2007 med 44 %, mens CO2-emissionen stiger 37 %. Dette medfører, at indikatoren i 2007 er på 95 % af 1990-værdien. Denne udvikling skyldes en forbedret brændstofeffektivitet for personbiler, som igen hovedsageligt skyldes øget antal diesel drevne personbiler i forhold til benzin drevne.

Hele rapporten på engelsk i PDF-format (4.4 MB).

 

*Ændret 22. dec. 2009