Faglig rapport fra DMU nr. 523: ExternE transport methodology for external cost evaluation of air pollution. Jensen, S.S., Berkowicz, R., Brandt, J. Willumsen, E. & Kristensen, N.B. 2004. 43 s.
Sammenfatning
Rapporten beskriver, hvordan eksponeringsestimater fra DMU’s humane eksponeringsystem (AIRGIS) kan forbedre danske data for eksponeringsfaktorer, som beregnes efter den såkaldte "impact pathway" metode, der er anvendt af EU Kommissionen i forbindelse med "ExternE Transport" projektet. Metoden anvendes til estimering af de samfundsøkonomiske omkostninger ved luftforurening. Metoden inkluderer emission, befolkningseksponering, dosis-respons sammenhænge, effekter og samfundsøkonomiske omkostninger.
Indledningsvis gives en kort beskrivelse af metoden i "ExternE Transport", og det opsummeres, hvordan metoden har være anvendt i et tidligere dansk studie. Trafikministeriet forestod dette studie, som var det første forsøg på at anvende metoden på danske forhold. Det er beskrevet, hvordan data yderligere kan forbedres for bedre at reflektere danske forhold.
Nye danske eksponeringsfaktorer er blevet beregnet med udgangspunkt i et casestudie, som omfatter Hovedstadsområdet (Frederiksborg Amt, Roskilde Amt og Københavns Amt samt Frederiksberg og København kommuner). Området omfatter byer af forskellig størrelse men også større landområder, og er derfor velegnet til at beregne eksponeringsfaktorer. Eksponeringsfaktorer er beregnet for det regionale niveau (Europa) og det lokale niveau (Hovedstadsområdet).
Regional- og lokalskala luftkvalitetsmodeller udviklet af DMU er anvendt til at beregne reviderede danske eksponeringsfaktorer baseret på ændringer i emissioner i Hovedstadsområdet og de afledte koncentrationer af luftforurening og befolkningseksponering. Eksponeringsfaktorer er således estimeret for land- og byområder, hvor byområderne tillige er underopdelt i forskellige bystørrelser.
Hele rapporten i pdf format (1.874 kB)