Aarhus Universitets segl

Nr. 686 Danske emissionsopgørelser for vejtransport og andre mobile kilder

Denne rapport dokumenterer de årlige danske emissionsopgørelser for vejtransport og andre mobile kilder. Opgørelserne laves som en del af de samlede danske opgørelser, og rapporteres til UNFCCC (United Nations Framework Convention on Climate Change) og UNECE LRTAP (United Nations Economic Commission for Europe Long Range Transboundary Pollution) konventionerne. Underkategorierne for andre mobile kilder er: Militær, jernbane, søfart, fiskeri, civil flyvning, og arbejdsredskaber- og maskiner i landbrug, skovbrug, industri samt have/hushold.

Tabel 0.1     Mobile kilder og CRF koder

Mobile kilder

CRF koder

Vejtrafik

1A3b Transport-Road

Militær

1A5 Other

Jernbane

1A3c Railways

Småbåde og fritidsfartøjer

1A3d Transport-Navigation

Indenrigs skibstrafik

1A3d Transport-Navigation

Indenrigs fiskeri

1A4c Agriculture/forestry/fisheries

Udenrigs skibstrafik

1A3d Transport-Navigation (international)

Indenrigs flytrafik
(LTO < 1000 m)

1A3a Transport-Civil aviation

Udenrigs flytrafik
(LTO < 1000 m)

1A3a Transport-Civil aviation (international)

Indenrigs cruise trafik
(> 1000 m)

1A3a Transport-Civil aviation

Udenrigs cruise trafik
(> 1000 m)

1A3a Transport-Civil aviation (international)

Landbrug

1A4c Agriculture/forestry/fisheries

Skovbrug

1A4c Agriculture/forestry/fisheries

Industri

1A2f Industry-Other

Have- og hushold

1A4b Residential

 

For CO2, CH4, N2O, SO2, NOX, NMVOC, CO, partikler (PM), tungmetaller, dioxin og PAH er de beregnede emissioner vist i tidsserier iht. til UNFCCC og UNECE LRTAP konventionernes krav, og resultaterne grupperes i henhold til UNFCCCs Common Reporting Format (CRF) og UNECEs National Format for Reporting (NFR) rapporteringskoder.

 

Metoder

 

Emissionerne for vejtrafik beregnes med en intern DMU-model der benytter samme modelprincip som den europæiske emissionsmodel COPERT III (COmputer Programme to calculate the Emissions from Road Transport). DMU-modellen bruger de opdaterede emissionsfaktorer fra den opdaterede version af COPERT – COPERT IV. I DMU-modellen beregnes emissionerne for køretøjer med driftsvarme motorer, under koldstart og som følge af brændstoffordampning. Modellen tager også højde for de forøgede emissioner som følge af katalysatorslid. Input data for køretøjsbestand og årskørsler oplyses af Vejdirektoratet og køretøjerne grupperes iht. gennemsnitligt brændstofforbrug og emissioner. Emissionerne beregnes som produktet af antal køretøjer, årskørsler, varme emissionsfaktorer, kold/varm-forhold og fordampningsfaktorer.

 

For luftfart opgøres emissionerne for 2001-2006 på city-pair basis. Til beregningerne bruges flydata fra Statens Luftfartsvæsen (SLV) samt landing/take off (LTO) og cruise emissionsfaktorer pr. fløjet distance fra EMEP/CORINAIR guidebogen. For årene før 2001 bruges som baggrundsdata en LTO/flytype statistik fra Københavns Lufthavn samt SLVs tal for antallet af starter og landinger. En konsistent emissionsopgørelse er beregnet tilbage til 1985 ved at gøre passende antagelser og ved at bruge resultaterne fra en dansk city-pair emissionsopgørelse for 1998.

 

National søfart er opdelt i regionale færger, småfærger og øvrig søtransport. For regionale færger beregnes emissionerne som produktet af antallet af dobbeltture, sejltid pr. dobbelttur, motorstørrelsen, motorlastfaktoren og emissionsfaktoren. For små færger og øvrig søtransport beregnes emissionerne som produktet af emissionsfaktorer og totalt brændstofforbrug, der tages fra en tidligere dansk emissionsundersøgelse.

 

For militær, jernbane og fiskeri beregnes emissionerne som produktet af brændstofsalg og emissionsfaktorer.

 

For arbejdsredskaber- og maskiner indenfor landbrug, skovbrug, industri og have/hushold, samt småbåde og fritidsfartøjer beregnes emissionerne beregnes som produktet af antallet af maskiner, lastfaktorer, motorstørrelser, årlige driftstider og emissionsfaktorer.

 

Data for energiforbrug stammer fra Energistyrelsens energistatistik. For vejtransport og luftfart justeres emissionsresultaterne ud fra en brændstofbalance. For national søtransport beregner DMU brændstofforbruget direkte for diesel og tung olie, og efterfølgende justeres brændstofforbruget for fiskeri (diesel) og stationære kilder indenfor industri. Brændstofbalancerne sikrer, at hele det oplyste brændstofsalg ligger til grund for emissionsopgørelserne.

 

Emissioner fra vejtrafik

 

Set i forhold til landets samlede emissionstotal beregnes vejtrafikkens største emissionsandele for NOX, CO, CO2, NMVOC, TSP, PM2.5 og PM10. Procentandelene for disse stoffer ligger på hhv. 36, 29, 23, 21, 12, 11 and 8 i 2006. Emissionsandelene for NH3, N2O, CH4 og SO2 er små og ligger på hhv. 2.2, 1.9, 0.5 og 0.3 %.

 

De beregnede emissionsændringer fra 1990-2006 er på hhv. 36, -51 and 29 % for CO2 (og energiforbrug), CH4 og N2O. For NOX, NMVOC, CO og partikler (kun udstødning: < PM2.5), er de beregnede ændringer på hhv. -28, -71, -69, and -30 % i perioden 1985-2006.

 

De mest markante emissionsændringer fra 1985 til 2006 sker for SO2 og NH3. SO2-emissionerne falder med 99 % (pga. et lavere svovlindhold i diesel), hvorimod NH3-emissionerne stiger med 3065 % (pga. indførslen af katalysatorbiler).

Tabel 0.2    Emissioner fra vejtrafik i 2006, ændringer fra 1985 (19901) til 2006, og 2006 andele af den samlede danske emissionstotal

CRF ID

SO2

NOX

NMVOC

CH4

CO

 

 

[tons]

[tons]

[tons]

[tons]

[tons]

 

Vej, 2006

79

66993

23171

1290

171521

 

Vej slidrelateret, 2006

 

 

 

 

 

 

Total Vej, 2006

79

66993

23171

1290

171521

 

Total national, 2006

25048

185304

108182

262623

590599

 

Vej- % af national, 2006

0.3

36

21

0.5

29

 

Vej- % ændring 1985-2006

-99

-28

-71

-511

-69

 

CRF ID

CO2

N2O

NH3

TSP

PM10

PM2.5

 

[ktons]

[tons]

[tons]

[tons]

[tons]

[tons]

Vej, 2006

12594

402

1951

3101

3101

3101

Vej slidrelateret, 2006

 

 

 

2663

1726

937

Total Vej, 2006

12594

402

1951

5764

4828

4039

Total national, 2006

55749

21026

89530

25048

38460

27726

Vej- % af national, 2006

23

1.9

2.2

12

8.1

11

Vej- % ændring 1985-2006

361

291

3065

-302

-302

-302

 

Partikelemissionerne fra vejtrafikkens udstødning kommer næsten udelukkende fra dieselkøretøjer. De største emissionskilder er varebiler, fulgt af tunge køretøjer og personbiler. Emissionerne fra varebiler og tunge køretøjer er faldet markant siden midten af 1990'erne pga. gradvist skærpede emissionsnormer, mens den miljømæssige fordel ved at indføre dieselpersonbiler med lavere partikelemissioner, siden 1990, mere eller mindre opvejes af de senere års stigende dieselpersonbilsalg.

 

Emissionsudviklingen for partikler fra dæk-, bremse-, og vejslid følger trafikkens generelle vækst. I forhold til vejtrafikkens samlede emissioner var TSP, PM10 og PM2.5 emissionsandelene i 2004 på hhv. 46, 36 og 23 %. De slidrelaterede partikelemissioner bliver mere og mere vigtige, i takt med at emissionerne fra udstødning falder år efter år.

 

Historisk set har benzinpersonbilernes emissionsbidrag domineret totalerne for NOX, og specielt NMVOC og CO. Emissionerne for benzinpersonbiler er dog faldet en del i årene efter at katalysatorteknologien blev indført i 1990. En negativ sideeffekt af brugen af katalysatorer er, at N2O-emissionerne er steget i samme periode. Faldet i NO-, NMVOC- og CO-emissionerne forstærkes yderligere af de gradvist skærpede Euro-emissionsnormer for alle andre køretøjskategorier.

 

Emissioner fra andre mobile kilder

 

Andre mobile kilders NOX, CO, NMVOC, TSP og PM2.5-emissioner udgjorde i 2006 hhv. 23, 21, 13, 10 og 9 % af landets total. I 2006 er emissionsandelen for CO2, SO2 og PM10 på 7 %, mens andelene for N2O, NH3 og CH4 kun er på 1 % eller mindre.

 

Fra 1990-2006 beregnes emissionsændringer for CO2 (og energiforbrug), CH4 og N2O på hhv. -10, 5 og -11 %. Fra 1985-2006 falder emissionerne for SO2, partikler (alle størrelsesfraktioner), NOX, NMVOC og CO med hhv. 88, 56, 14, 12 og 9 %, omvendt stiger NH3-emissionen 8 %.

Tabel 0.3    Emissioner fra andre mobile kilder i 2006, ændringer fra 19853 til 2006, og 2006 andele af den samlede danske emissionstotal

CRF ID

SO2

NOX

NMVOC

CH4

CO

 

 

[tons]

[tons]

[tons]

[tons]

[tons]

 

Industri, arbejdsredskaber (1A2f)

30

10807

1583

44

7515

 

Civil luftfart (1A3a)

45

596

155

6

838

 

Jernbane (1A3c)

1

3542

230

9

626

 

National søfart (1A3d)

1089

7436

1195

32

7192

 

Have-hushold (1A4b)

1

275

8037

233

87744

 

Landbrug/skovbrug/fiskeri (1A4c)

632

20199

2541

94

16976

 

Militær (1A5)

26

619

56

6

391

 

Total andre mobile

1824

43475

13796

425

121282

 

Total national, 2006

25048

185304

108182

262623

590599

 

Andre mobile- % af national, 2006

7.3

23

13

0.2

21

 

Andre mobile - %-ændring 1985-2006

-88

-14

-12

53

-9

 

CRF ID

CO2

N2O

NH3

TSP

PM10

PM2.5

 

[ktons]

[tons]

[tons]

[tons]

[tons]

[tons]

Industri, arbejdsredskaber (1A2f)

1021

43

2

991

991

991

Civil luftfart (1A3a)

141

8

0

3

3

3

Jernbane (1A3c)

227

6

1

120

120

120

National søfart (1A3d)

455

26

0

291

289

288

Have-hushold (1A4b)

233

4

0

79

79

79

Landbrug/skovbrug/fiskeri (1A4c)

1599

77

3

1086

1084

1084

Militær (1A5)

126

4

0

21

21

21

Total andre mobile

3802

168

7

2590

2587

2585

Total national, 2006

55749

21026

89530

25048

38460

27726

Andre mobile- % af national, 2006

6.8

0.8

0.0

10

6.7

9.3

Andre mobile - %-ændring 1985-2006

-103

-113

8

 -56

-56 

-56 

 

 

 

De største emissionskilder for NOX og partikler er dieselmaskiner der bruges indenfor landbrug/skovbrug/fiskeri, efterfulgt af industri og national søfart. Den største del af NMVOC- og CO-emissionerne kommer fra benzindrevne arbejdsredskaber og maskiner indenfor have- og hushold.

 

Tungmetaller

 

For tungmetaller følger emissionerne udviklingen i energiforbruget. I 2006 er vejtrafikkens emissionsandele af de nationale totaler for kobber (Cu), zink (Zn), chrom (Cr) og cadmium (Cd) på hhv. 71, 15, 15 og 6 %, og for andre mobile kilder er bly (Pb), Cu and nikkel (Ni) emissionsandelene på 21, 17 og 5 %. For de øvrige komponenter er emissionsandelene på mindre end 5 %.

 

Vejtrafikkens tungmetalemissioner er steget med 36 % fra 1990 til 2006. Dog har der været et fald på næsten 100 % for Pb, pga. udfasningen af bly i benzin frem til 1994.

 

For andre mobile kilder er emissionsfaldene for Cd, Zn og Cu på 20 % eller mindre. For Pb, Ni, arsen (Ar), selen (Se), kviksølv (Hg) og Cr falder emissionerne yderligere. De respektive emissionsreduktioner er hhv. 79, 81, 68, 40, 26 og 23 %. For Ni, Se, Ar og Hg skyldes emissionsfaldet en nedgang i forbruget af tung olie, mens grunden til de lavere Pb-emissioner er udfasningen af bly i benzin.

 

PAH

 

PAH emissionsandelene for vejtransport og andre mobile kilder udgør 5 % eller mindre af de nationale totaler i 2006.

 

Usikkerheder

 

I 2006 er CO2-emissionerne de mest præcise, fulgt af CH4, TSP, PM10, SO2, NMVOC, NOX, PM2.5, CO og N2O -estimaterne med stigende usikkerheder. Usikkerhederne er på hhv. 4, 34, 47, 48, 49, 49, 50, 50, 51 og 136 %. I samme emissionsrækkefølge er usikkerheden på emissionsudviklingen fra 1990 til 2006 på hhv. 4, 6, 8, 4, 10, 7, 7, 12 and 62 %. For NH3, tungmetaller og POP er 2006-emissionerne bestemt med en usikkerhed på mellem 700 og 1000 %. Her er usikkerheden på 1990-2006 emissionsudviklingen signifikant lavere, men varierer dog meget fra stof til stof.