Aarhus Universitets segl

Nr. 688: Partikelprojektet 2005-2007

Partikelprojekt 2005-2007. Wåhlin, P. 2008: Danmarks Miljøundersøgelser, Aarhus Universitet. 31 sider. - Faglig rapport fra DMU nr. 688.

 

Sammenfatning

Nedsættelsen af svovlindholdet i diesel og benzin ved årsskiftet 2004/2005 har haft en markant betydning for partikelantallet på H.C. Andersens Boulevard. Som gennemsnit i perioden 2005-2007 er antallet 27 % lavere end i perioden 2002-2004. Reduktionen i partikelantallet er særlig markant i de sene nattetimer i weekenden, hvor trafikken er domineret af moderne dieselbiler (taxier) med oxiderende katalysator.

 

Samtidige målinger med høj tidsopløsning i perioden 2005-2007 af partikler og gasser på tre målestationer i Københavnsregionen er blevet brugt til en opdeling i lokale trafikbidrag og baggrundsbidrag. Trafikkens bidrag til fine partikler (PM2.5) på H.C. Andersens Boulevard, som er en af Københavns mest trafikerede gader, var 19 %. I bybaggrund, som er mere repræsentativ for befolkningens eksponering, bidrog byens trafik med 4,3 % af den totale PM2.5. Ved en målestation ude på landet vest for København var trafikbidraget tre gange mindre end i bybaggrund i København. Størstedelen af de fine partikler fra trafikken består af sod fra udstødning, men der er også et væsentligt bidrag af metaller fra bremseslid. For PM10, hvori de grove partikler i størrelsesområdet mellem 2,5 µm og 10 µm medregnes, bidrager den lokale trafik med en væsentlig større andel (44 % på H.C. Andersens Boulevard og 11 % i bybaggrund). Dette skyldes især, at trafikken ophvirvler store mængder grove partikler i form af vejstøv. Vejsaltning har desuden stor betydning for PM10 om vinteren.

 

Det har tidligere været antaget, at København på grund af andre bymæssige kilder end trafik har et baggrundsniveau for partikelforurening, som er lidt højere end uden for byen, men dette er ikke blevet bekræftet af denne undersøgelse, når der ses bort fra et noget usikkert resultat for sod.

 

En særlig analyse af forskellen mellem målingerne på gaden og i bybaggrund tyder på, at gadebidraget til sod alene kommer fra dieseltrafikken.

 

Hele rapporten  i pdf-format (603 kB)