Nr. 459: Mulige finansieringsmodeller af klimatilpasningsprojekter

Panduro, T.E. 2021. Mulige finansieringsmodeller af klimatilpasningsprojekter. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 27 s. – Videnskabelig rapport nr. 459. http://dce2.au.dk/pub/SR459.pdf

En stopklods for gennemførslen af klimatilpasningsprojekter er adgangen til billig finansiering. I denne rapport gennemgår vi forskellige løsningsmodeller, der alle har sine fordele og ulemper. Finansieringsmodellerne vil kunne kombineres og skabe hybrider, der er tilpasset den konkrete kontekst.

De aktuelle økonomiske forhold gør det muligt at optage lån billigt. En forudsætning for at lånene til klimatilpasningsprojekter er billige er, at låntagerne vurderes at have en høj kreditværdighed. I den forbindelse vil kommuner og staten kunne sikre høj kreditværdighed ved at garantere lånene. I det omfang kommuner og forsyningsselskabet påtager sig ansvar for klimatilpasningsprojekter, er den nuværende finansieringsmulighed gennem KommuneKredit attraktiv.

I rapporten gennemgås to udenlandske eksempler på finansiering. Vi viser at finansieringsmodeller i Tyskland, Canada og Danmark er forskellig fra hinanden. Eksempelvis fastlåses kystbeskyttelse i Tyskland til digeløsninger. I Tyskland finansierer den føderale og lokale stat henved 90 % af kommende digebyggerier. I Canada kan kommuner - og lignede administrative enheder - søge medfinansiering i fonde betalt af den føderale og lokale stat. Både den tyske og den canadiske løsning kan fungere som inspiration og som advarsel i forhold til udviklingen af nye finansieringsmodeller i Danmark.