Nr. 550: Partnerskabet Coast to Coast Climate Challenge (C2C CC). Analyse af partnerskabets performance. DK

Nielsen, H.Ø. & Wejs, A. 2023. Partnerskabet Coast to Coast Climate Challenge (C2C CC). Analyse af partnerskabets performance. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 77 s. - Videnskabelig rapport nr. 550

Denne rapport analyserer, hvordan Coast to Coast Climate Challenge (C2C CC) har performet med hensyn til partnerskabets resultater og samarbejde. C2C CC var et seksårigt klimatilpasningsprojekt, der løb i årene 2017 til 2022. Projektet fik 52 millioner DKK i støtte fra EU Life Programme og havde et samlet budget på omkring 90 millioner DKK.

Projektet ledtes af Region Midtjylland som lead partner over for EU og bestod derudover af 30 andre partnere repræsenteret ved kommuner, forsyninger, videnpartnere og regionens EU-kontor i Bruxelles. Projektet indeholdt 24 delprojekter med flere interessenter og samarbejdspartnere involveret.

Projektet havde som overordnet mål at arbejde for at skabe en klimarobust region ved:

• at formulere en fælles langsigtet strategi blandt de lokale aktører
  • at implementere de kommunale klimatilpasningsplaner målrettet, idet de nødvendige analyser og aktiviteter koordineres
  • at identificere og forbedre ressourcer og kapaciteter blandt borgere, kommuner, forsyningsselskaber og virksomheder i vandbranchen.

C2C CC-projektet var et prestigeprojekt i Danmark som det største samarbejdsprojekt inden for klimatilpasning til dato. Samtidig var projektet et prestigeprojekt i EU, da det var det første integrerede klimatilpasningsprojekt i EU.

Projektets størrelse samt antallet og sammensætningen af partnere giver en vis kompleksitet, hvorfor det – både fra et projektperspektiv og et forskningsmæssigt perspektiv – er interessant at analysere dets resultater samt at undersøge de mekanismer, der har påvirket partnerskabets dynamik og i sidste ende resultater. Det er derfor denne undersøgelses mål at trække essensen ud af erfaringerne fra C2C CC som partnerskab med det formål, at disse erfaringer kan anvendes i fremtidige partnerskaber i regionen, nationalt og i EU.

Analysen, der bygger på kvalitative interviews og spørgeskemaundersøgelser blandt netværkets partnere, viser, at partnerskabet har opnået en række bemærkelsesværdige resultater, herunder innovative løsninger og løsninger med merværdi, der integrerer klimatilpasning med naturbeskyttelse og bevaring af kulturværdier og byplanlægning i bredere forstand. Endvidere har partnerskabet bidraget til udvikling af viden og kapacitet blandt projektets partnere. C2C CC partnerskabet har været organiseret som netværk, og analysen trækker derfor på litteratur om netværk. Netværkslitteraturen (se f.eks. Sørensen og Torfing 2009) lægger netop op til, at partnerskaber, der samler forskellige typer af partnere i en såkaldt kvadrupel helix-model, kan skabe innovative resultater, men kompleksiteten i projektet fordrer netværksstyring, der kan understøtte samarbejde, tillid og en fælles identitet såvel som en fælles retning. Undersøgelsen viser, at partnerskabet er lykkedes med at skabe disse kvaliteter.

Rapporten indledes med en beskrivelse af projektets metodiske tilgang (kapitel 2). Herefter følger en introduktion til netværksstyringsteori, der sammenfattes i en analyseramme, der guider analysen af partnerskabet (kapitel 3). Præsentationen af undersøgelsens resultater følger strukturen i den opstillede analyseramme i et format med aktiv brug af de interviewedes egne udsagn, suppleret med resultater fra spørgeskemaundersøgelserne (kapitlerne 4-10). Endelig konkluderer rapporten vedrørende de primære faktorer, der har henholdsvis hæmmet og fremmet netværkets samarbejde og resultater, og konklusionerne sammenfattes i en række konkrete anbefalinger til fremtidige lignende partnerskaber.