Nr. 534: Havneovervågning af ikke-hjemmehørende arter 2021

Andersen, N.R., Stæhr, P.U., Andersen, K.R., Buur, H, Jakobsen, Hans H., Winding, A. & Sapkota, R. 2023. Havneovervågning af ikke-hjemmehørende arter 2021. Havstrategiens deskriptor 2. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 57 s. - Videnskabelig rapport nr. 534. http://dce2.au.dk/pub/SR534.pdf

Denne rapport er en del af det danske marine overvågningsprogram for perioden 2021-2026 og omfatter en kvantificering af ikke-hjemmehørende arter (eng. non-indigenous species (NIS) inkl. kryptogene arter) i 6 udvalgte danske havne (Esbjerg Havn, Hirtshals Havn, Frederikshavn Havn, Aarhus Havn, Fredericia Havn og Københavns Havn). Projektet har til formål at registrere antallet af ikke-hjemmehørende arter ved anvendelse af konventionelle (skrabeprøver, bundprøver og begroningsplader) og eDNA-baserede (qPCR) overvågningsmetoder i løbet af juni til oktober 2021. I alt blev der fundet 24 ikke-hjemmehørende arter (17 med konventionelle og 11 med eDNA metoder, 4 til fælles) i de seks havne, varierende mellem 7 og 14 ikke-hjemmehørende arter i hver havn. To helt nye ikke-hjemmehørende arter for danske farvande, blev registreret (Schizoporella japonica og Sinelobus vanhaareni) i hhv. Esbjerg og Københavns Havn med konventionelle metoder. Sammenlignet med baseline undersøgelsen af de 6 havne i 2017, hvor man fandt 32 ikke-hjemmehørende arter, fandt vi 24 ikke-hjemmehørende arter. Af disse var der 15 gengangere. Rapporten giver afslutningsvis en række anbefalinger til optimering af den fremtidige havneovervågning.