Nr. 529: Marine områder 2021. NOVANA

Hansen J.W. & Høgslund S. (red.) 2023. Marine områder 2021. NOVANA. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 220 s. - Videnskabelig rapport fra DCE nr. 529. http://dce2.au.dk/pub/SR529.pdf.

Overvågningsresultaterne fra 2021 viste, at forholdene i vandsøjlen var bedre end i 2020. Men samlet set dokumenterer overvågningen af flere biologiske parametre en stagnerende udvikling eller tilbagegang i de seneste 10 år.

Koncentrationen af næringsstoffer var relativ høj ved årets start, og der var en tidlig og markant algeopblomstring. Resten af året var koncentrationen af næringsstoffer lav og i nogle måneder de hidtil lavest registrerede. I de indre danske farvande var den vertikale transport af næringsstoffer fra bundvandet til overfladevandet lidt mindre end langtidsmidlen, men fortsat betydelig. Algevæksten var blandt de lavest målte i overvågningsperioden, og vandet var mere klart end normalt med lav klorofylkoncentration en stor del af året i de åbne indre farvande. Bundvandstemperaturen var relativ høj, men dog markant lavere end i rekordåret 2020, hvilket var medvirkende til en senere start på iltsvindet end året før. Iltsvindet blev dog alligevel ret omfattende, og i september var iltsvindets udbredelse et af de største i mange år. I fjorde og kystvande var ringe iltforhold årsag til dårlig tilstand hos bundfaunaen i flere undersøgelsesområder. I de åbne indre farvande var der generelt ikke problemer med eutrofiering ift. bundfaunaen. I nogle områder i de åbne indre farvande var der negative påvirkninger af bundfaunaen som følge af fysiske forstyrrelser fra bundtrawling, hvilket også var tilfældet i Nordsøen. Observationer af ålegræs i 2021 viste en fremgang i fjordene og status quo i kystvande og Limfjorden sammenlignet med 2020. De seneste 10 år er en ellers positiv udvikling stagneret og for nogle områder vendt til tilbagegang. En tilsvarende udvikling er observeret for makroalgerne. Udviklingen i antallet af spættet sæl er enten stagneret eller aftaget i de forskellige overvågningsområder, hvilket indikerer, at bestanden har nået miljøets bæreevne. Antallet af gråsæl er fortsat i fremgang, mens bestanden af marsvin er stabil i nogle områder men aftagende i andre. Udvalgte faunaarter viste tegn på hormonforstyrrelser og andre økotoksikolo-giske effekter i flere havne. Tungmetaller og bromerede flammehæmmere blev fundet i koncentrationer over miljøkvalitetskravene. De andre organiske stoffer var under miljøkvalitets-kravene, men i nogle tilfælde over niveauet for baggrundsvurderingskriterierne. De senere års udvikling har vist, at de danske farvande fortsat er meget sårbare over for påvirkninger og endnu er langt fra målet om en stabil god miljøtilstand.