Nr. 510: Vurdering af forstyrrelsestrusler i Natura 2000-områderne - Del I

Clausen, K.K., Clausen, P., Holm, T.E., Bregnballe, T., Sveegaard, S., Galatius, A., Teilmann, J. & Stepien, E.N. 2023. Vurdering af forstyrrelsestrusler i Natura 2000-områderne. Opfølgning på Natura 2000-planer for perioden 2022-2027. Del I. Introduktion med litteraturgennemgang. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 48 s. - Videnskabelig rapport nr. 510. http://dce2.au.dk/pub/SR510.pdf

Miljøstyrelsen har udarbejdet udkast til 257 Natura 2000-planer for den kommende periode 2022-2027, og statslige myndigheder er forpligtet til at følge direkte op på disse planer i form af eksempelvis bekendtgørelser. I den forbindelse skal Miljøministeriet som ansvarlig myndighed bl.a. tage stilling til, om der er behov for at følge op på Natura 2000-planerne via ændringer i eksisterende eller oprettelse af nye reservater. Dette kan blive aktuelt i områder, hvor arter af fugle og pattedyr, der står på Natura 2000-områdernes udpegningsgrundlag, er negativt påvirket af forstyrrelser fra færdsel, diverse rekreative aktiviteter (fx jagt og sejlads), fiskeri, støj eller offshore aktiviteter. På den baggrund har Miljøstyrelsen bedt DCE om en opdatering af DCEs videnskabelige rapport nr. 52 om ”Vurdering af forstyrrelsestrusler i Natura 2000-områderne”, der blev udgivet i 2013. Der ønskes 1) en indledende beskrivelse af typer af menneskelige forstyrrelser, påvirkning fra forskellige typer forstyrrelser samt forstyrrelser i et historisk perspektiv, 2) en vurdering af om der i det enkelte område findes arter med en gunstig bevaringsprognose, hvor negative effekter af forstyrrelser på sigt vil kunne ændre denne prognose, og 3) en vurdering af om en gældende, revideret eller ny reservatbekendtgørelse vil kunne bidrage til at sikre en gunstig bevaringsprognose for de relevante arter i hvert Natura 2000-område.

Afrapporteringen foregår i tre dele: Denne rapport (del I) indeholder en generel introduktion og en indledende beskrivelse. Sidstnævnte indbefatter en litteraturgennemgang og nogle praktiske erfaringer, som tilsammen præsenterer den tilgængelige viden om de forskellige aktiviteter, deres effekter og påvirkninger og udviklingen i omfanget af menneskelige forstyrrelser.

To efterfølgende rapporter gennemgår Natura 2000-områderne i henholdsvis Jylland, Vesterhavet, Skagerrak, Nord- og Sydvestkattegat (del II, Clausen m.fl. 2023), samt Øerne, Sydøstkattegat, Bælthavene og Østersøen (del III, Holm m.fl. 2023).

I nærværende rapport redegøres for de forskellige typer af menneskelige aktiviteter til lands, til vands og i luften samt de effekter og påvirkninger forstyrrelser kan afstedkomme på fugle og pattedyr. Det beskrives, hvilke faktorer, der er væsentlige for graden af forstyrrelse, samt hvornår på året sammenfaldet mellem menneskelig rekreativ udfoldelse og behov for ro hos særlige artsgrupper er størst. Endelig berøres det, hvordan udviklingen i forstyrrelser har ændret sig over tid, og hvorledes de negative effekter af denne udvikling kan minimeres fremadrettet.

Til slut gennemgås nogle generelle anbefalinger, bl.a. for artsgrupper, hvor forstyrrelsesproblematikken kan udgøre et særligt problem.