Nr. 546: Testing the D2C1 GES Indicator for marine non-indigenous species with long-term data from Danish Seas (DK)

Stæhr, P.A.U., Jakobsen, H.H. 2023. Testing the D2C1 GES indicator for marine non-indigenous species with long-term data from Danish Seas. Aarhus University, DCE – Danish Centre for Environment and Energy, 23 pp. Scientific Report No. 546 http://dce2.au.dk/pub/SR546.pdf

Vi undersøgte anvendeligheden af en foreslået indikator for god økologisk tilstand (Good Ecological Status; GES) i relation til presfaktoren ikke-hjemmehørende arter (non-indigenous species; NIS) som er en deskriptor under havstrategidirektivet. Baseret på observationer af første NIS fund i danske farvande for perioden 1850 til 2020, anvendte vi en statistisk analyse til at definere en referencetilstand for den årlige hastighed (antal nye NIS per år) for introduktion af NIS. Data blev samlet i seks års perioder og de beregnede introduktionsrater blev sammenlignet med rater beregnet ud fra en GES grænseværdi defineret som en 50% reduktion ift. introduktionsraten i en baselineperiode. Vi diskuterer betydningen af moniteringsintensiteten samt menneskelige presfaktorer, herunder skibstrafik og klimaforandringer, for ændringer i spredning og introduktion af NIS. Afslutningsvist kommer vi med forslag til hvordan disse forhold kan inddrages i fastsættelse af GES grænseværdien for NIS indikatoren D2C1.