Nr. 251:Optælling af rastende vandfugle med droner

Holm, T.E., Pedersen, C.L. & Jørgensen, H. 2022. Optælling af rastende vandfugle med droner. Metodeudvikling og undersøgelser af forstyrrelseseffekter. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 30 s. - Teknisk rapport nr. 251. http://dce2.au.dk/pub/TR251.pdf

Når man overvåger vandfugle på traditionel vis med kikkert og teleskop, kan mange vigtige områder som øer og holme være svært tilgængelige, og bliver derfor ikke altid optalt. Rastende vandfugle optræder desuden ofte i store og tætte flokke, som kan være næsten umulige at optælle fra jorden, fordi de er skjult af vegetation eller fordi de dækker for hinanden. Dette er en kendt og alvorlig usikkerhed, der knytter sig til mange af de optællinger af rastende vandfugle, som gennemføres under NOVANA-programmet. I dette studie har vi undersøgt nye metoder til overvågning af rastende vandfugle fra droner som erstatning eller supplement til den traditionelle overvågning. I rapporten giver vi en række eksempler på arter, der med fordel kan overvåges med drone, og vi anviser forskellige metoder til at få optalt fuglene uden forstyrrelser. Det anbefales i den forbindelse at begynde at implementere droner i de nationale raste- og fældefugletællinger, især i søer, omkring øer og holme, i fjorde og på højvandsrastepladser, hvor vores studie har vist, at det kan give en fordel, alene eller som supplement til de traditionelle tællinger.