Nr. 207: Truede og sjældne arter i Nationalpark Thy

Hansen, R.R. & Strandberg, M.T. 2021. Truede og sjældne arter i Nationalpark Thy. Forslag til forskningsbaseret forvaltningsplan baseret på arternes ressourcebehov. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 114 s. - Teknisk rapport nr. 207. http://dce2.au.dk/pub/TR207.pdf

Denne rapport er første bud på anbefalinger til forvaltning, som skal imødese ressourcekrav for en bred sammensætning af sjældne og truede arter af planter, svampe, laver, fugle, krybdyr og insekter (34 rødlistevurderede arter i alt, hvoraf 31 er rødlistede i kategorierne CR, EN, VU og NT[1]). Ikke alle arternes ressourcebehov kan tilgodeses med det/de samme forvaltningstiltag. Det er netop projektets formål at blive mere bevidst om disse modsætninger mellem arternes behov, så der kan træffes valg om type og omfang af forvaltningstiltag, som tilgodeser mange artsgrupper på en gang. Der er benyttet ressourcehabitat-konceptet til vurdering af, hvordan man kan sikre gode levevilkår for truede arter i Nationalpark Thy. Derfor er konceptet indledningsvist præsenteret, hvor alle nødvendige ressourcer for at gennemføre en fuld livscyklus er inkluderet i beskrivelsen af de udvalgte artsgruppers behov i forhold til levestedet. Konceptet indeholder også den rumlige og tidslige fordeling af ressourcerne. Så vidt det kan lade sig gøre, er ressourcebehovet for de udvalgte 34 arter kvantificeret. Hvor vi mangler kvantitative oplysninger om ressourcebehov, er en mere generel beskrivelse af dette angivet. Vi har desuden forholdt os til, hvorvidt det vil være nødvendigt at tilvejebringe kvantitativ viden for at kunne vurdere effekten af forskellige plejetiltag for arterne fremadrettet (altså en beskrivelse af behovet for mere viden). Der er uddraget viden om arternes kendte udbredelse i nationalparken og eksisterende forvaltningstiltag, der typisk udføres i nationalparkens mest udbredte naturtyper, og deres effekter på arternes ressourcehabitater. Viden på nationalt plan har i nogle tilfælde manglet, og her er der anvendt udenlandsk litteratur fra lignende økosystemer. Projektet udpeger samtidig sammenfald i mange af arternes udbredelse, ressourcebehov og trusler. Med dette er det muligt at afgøre hvilke plejetiltag, der vil gavne hvilke artsgrupper eller potentielt kan være kritiske for andre. Rapporten giver dermed en sammenfatning af de vigtigste naturtyper, der huser de udvalgte 34 rødlistevurderede arter i Nationalpark Thy. I tillæg præsenteres en oversigt over de vigtigste ressourcekrav, trusler og dermed de vigtigste anbefalinger til forvaltning for at agere i forhold til de væsentligste trusler mod de rødlistede arter i nationalparken. Baseret på den indsamlede viden om arternes ressourcekrav, samt forvaltningstiltagenes indvirkninger herpå, præsenteres i rapportens sidste del et første bud på en protokol til at registrere ressourcer, der kan understøtte et så bredt udvalg af arter som muligt.

[1] Arter på rødlisten falder under en af følgende kategorier på rødlisten:  Regionalt uddøde (RE)kritisk truede (CR)truede (EN)sårbare (VU)næsten truede (NT) eller hvor data er utilstrækkelig (DD). Rødlisten er en oversigt over plante- og dyrearter, som er sjældne og i fare for at forsvinde eller allerede er forsvundet. Den danske rødliste er udarbejdet af DCE/Institut for Bioscience, Aarhus Universitet efter retningslinje fra den internationale naturbeskyttelsesorganisation IUCN.