Nr. 241: Genetablering af stenrev nord for Hundested

Dahl, K. & Göke, C. 2022. Genetablering af stenrev nord for Hundested. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 28 s. - Teknisk rapport nr. 241.

På baggrund af kortgrundlag der dækker over en periode på mere end 200 år er det DCE’s vurdering af der sandsynligvis ikke har været et stort meget lavvandet stenrev der har strukket sig længere ud i Kattegat fra Spodsbjerg. Der er dog vidnesbyrd om at der er foretaget et omfattende stenfiskeri til Hundested Havn i området ud for Isefjordens munding og over mod Nøddebo Huse.

På baggrund af et interview med en stenfisker og de gamle dybdekort er det sandsynligt at stenforekomsterne har ligget som stenstrøg på bunden.

DCE har peget på et brutto område på 9,97 km2. Området anbefales undersøgt nøjere, for at afgrænse delområder hvor nye sten med fordel kan blive lagt ud for at sikre et sammenhængende revhabitat med en god kvalitet. I denne proces er der lagt vægt på eksisterende brug af havet til naturbeskyttelse, erhvervssejlads og råstofindvinding.