Nr. 230: Screening for plastik i havpattedyr

Mikkelsen L, Strand J & Kyhn LA 2022. Screening for plastik i havpattedyr. Forekomst og sammensætning. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 26 s. - Teknisk rapport nr. 230. http://dce2.au.dk/pub/TR230.pdf

Dette studie har undersøgt forekomsten af plastik i maver og tarm fra danske havpattedyr. Studiet har set på 86 maver, der fordeler sig på 26 marsvin, 50 spættede sæler og 10 gråsæler. I alt er 4 stykker plastikpartikler fundet, som allesammen blev fundet i maver fra spættet sæl. Der blev ikke fundet plastik i maverne fra marsvin eller gråsæl. Tre af de fire stykker plastik var identificerbare og blev identificeret som hhv. to fragmenter af plastpolymererne PVC og nitril-gummi samt fibre af polyamid (nylon) og akryl (i en fiberklynge). Samlet set blev der fundet plastik i 5% af alle analyserede maver. Hvis man alene fokuserer på de spættede sæler, blev der fundet plastik i 8%.

Derudover blev der analyseret 18 stykker tarme, fra 14 spættede sæler, 2 marsvin og 1 gråsæl. Niveauer af syntetiske fibre var ikke højere end kontrolprøver og kunne derfor ikke skelnes fra baggrundskontamination.

Til sammenligning blev der undersøgt 20 maver og 10 tarme fra ringsæl fra Østgrønland, som må forventes at leve i et mere pristint miljø end i Danmark. Der blev ikke fundet plastik i maverne fra ringsæl eller niveauer af fibre i tarmene over baggrundskontamination.