Nr. 227: Estimering af arealanvendelse/jorddækning og ændringer i Danmark

Levin, G., Gyldenkærne, S. 2022. Estimating Land Use/Land Cover and Changes in Denmark. Technical documentation for the assessment of annual land use/land cover and changes since 2011. Aarhus University, DCE – Danish Centre for Environment and Energy, pp 39. Technical Report No. 227 http://dce2.au.dk/pub/TR227.pdf

Som følge af Danmarks ratificering af FNs Klimakonvention (UNFCCC, United Nations Framework Convention on Climate Change) og Danmarks ratificering af Kyotoprotokollen, er Danmark forpligtet til at dokumentere binding og udslip af kuldioxid fra arealanvendelse og arealdække samt fra arealændringer. Til dette formål blev der, for Danmark, udviklet metoder til at estimere omfang og ændringer i arealanvendelse og arealdække siden 1990. I henhold til IPCC’s retningslinjer, skal estimeringen af omfang og ændringer i arealanvendelse og arealdække omfatte følgende arealkategorier: Bebyggelse, dyrkede arealer, græsarealer, vådområder, som er dækket af vand hele året, vådområder, som i perioder er dækket af vand, skov og andre arealer. Siden den første opgørelse for perioden fra 1990 til 2012 (Levin m.fl., 2014) er der blevet gennemført en række tilpasninger af metoden for at opgøre årlige ændringer i arealanvendelse og arealdække fra 2011 frem til 2020. Nærværende rapport beskriver anvendte data samt metoden.

Siden 2011, er årlige estimeringer af arealanvendelse og arealdække samt ændringer i disse baseret på eksisterende kategorisk (præ-klassificeret) geografisk information. Denne information omfatter topografiske kort, landbrugsregistre og markkort, data fra natur og habitatmonitering, samt kortlag over etablering af vådområder. Efter forbehandling, som fx fjernelse af geometriske fejl, konverteres alle inputdata til rasterlag med en cellestørrelse på 25x25 meter. Rasterlagene kombineres i et samlet kort over arealanvendelse og arealdække for det givne år. Fordi inputdata ofte overlapper, er kombinationen til et samlet kort baseret på en vurdering af den tematiske og geometriske præcision af hvert lag. Endelig præsenteres og diskuteres estimerede arealændringer for hele perioden fra 1990 til 2020.