Nr. 219: Fugleforekomster i vådområder på Lolland, september 2020 til april 2021

Petersen, I.K. & Nielsen, R.D. 2021. Fugleforekomster i vådområder på Lolland, september 2020 til april 2021. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 68 s. - Teknisk rapport nr. 219.. http://dce2.au.dk/pub/TR219.pdf

I efteråret 2020 indgik Femern A/S og DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet (DCE) en aftale om gennemførelse af optællinger af vandfugle i søer og andre vådområder på Lolland i fuglenes træk- og overvintringsperiode. Opgaven omfattede én månedlig optælling fra september 2019 til april 2020, i alt otte optællinger.

Der blev udvalgt i alt 26 lokaliteter, som optællingerne skulle omfatte, hvoraf 10 lokaliteter ligger langs Lollands sydkyst og 14 i Maribosøerne. Havet nord for Hyllekrog, Erstatningssøen, Krambes og Fugleværnsfondens arealer ved Saksfjed (FVF Saksfjed), Nysted Nor og Rørsø er dele af Fuglebeskyttelsesområde nr. 83 (Kyststrækningen v. Hyllekrog-Rødsand), og alle lokaliteter ved Maribosøerne er omfattet af Fuglebeskyttelsesområde nr. 87 (Maribosøerne), undtaget de to nordlige lokaliteter i Nørresø.

I denne rapport beskrives de fundne fugleforekomster og fordelinger. Resultaterne relateres desuden til arternes generelle forekomst og udvikling i nærområdet og i Danmark. Rapportens resultater kan i anden sammenhæng indgå i et større materiale til belysning af de potentielle effekter af konstruktionen af den faste forbindelse over Femern Bælt.

De marine områder syd for Lolland var ikke en del af undersøgelsesområdet, dog undtaget havet nord for Hyllekrog og Nysted Nor. Undersøgelsesområdet omfattede ikke alle søer og vådområder på Lolland, men alene udvalgte områder, der skønnes at være relevante i relation til arbejdet med etablering af en fast forbindelse over Femern Bælt.