Nr. 122: Videreudvikling af lokal bioscore for biodiversitetskortet for Danmark

Ejrnæs, R., Moeslund, J.E., Brunbjerg, A.K., Groom, G.B. & Bladt, J. 2018. Videreudvikling af lokal bioscore for biodiversitetskortet for Danmark. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 46 s. - Teknisk rapport nr. 122. http://dce2.au.dk/pub/TR122.pdf

I 2014 udarbejdede AU og KU i fællesskab et biodiversitetskort for Danmark som viste dels en national prioritering af naturområder på 10 x 10 km skala og dels en lokal prioritering af naturområder på 10 x 10 m skala (Ejrnæs m.fl. 2014). Den lokale prioritering baseredes på proxyer for biodiversitet kombineret med kendte forekomster af rødlistede arter. I 2015 er den lokale prioritering blevet revideret på en række punkter. I 2016-17 har vi udviklet bioscoren yderligere ved at udvikle og teste for tretten nye proxyer – dels helt nye og dels interaktioner mellem eksisterende proxyer. Endelig er byerne kommet med i kortet som hermed er komplet for Danmark.