Aarhus Universitets segl

Nr. 114: Vurdering af betydningen for især fugleforekomster ved en eventuel ophævelse af 11 reservater

Clausen, P. & Therkildsen, O.R. 2018. Vurdering af betydningen for især fugleforekomster ved en eventuel ophævelse af 11 reservater. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 66 s. - Teknisk rapport fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi nr. 114. http://dce2.au.dk/pub/TR114.pdf

Sammenfatning

Miljøstyrelsen har bestilt en teknisk rapport fra DCE, der skal vurdere konsekvenserne ved en evt. nedlæggelse af 11 vildtreservater i forhold til beskyttelsen af særligt fugle og deres yngle-, raste- og fourageringsområder, samt belyse om reservaterne fortsat tjener det formål, der oprindelig lå til grund for deres oprettelse. Pattedyr omtales dog i forbindelse med to reservater, der er omfattet af Natura 2000.

I rapporten forholder vi os alene til konsekvenserne for arterne af en eventuel ophævelse af reservatbekendtgørelserne og deres reguleringer af jagtudøvelse og andre menneskelige aktiviteter i det pågældende område – dvs. uden at skele til, at der kan findes andre reguleringer af færdsel i de behandlede områder (fx udstedt af kommunalbestyrelsen, Søfartsstyrelsen eller Politiet), der typisk omfatter moderne, rekreative aktiviteter, som fx windsurfing og vandscootersejlads. Rapporten har særlig fokus på konsekvenserne af en åbning for jagtudøvelse i reservaterne.

Vurderingen er alene foretaget under hensyntagen til spørgsmålet om, hvorvidt en ophævelse af reservatbekendtgørelsen vil kunne påvirke forekomster af nationale ansvarsarter eller internationalt opmærksomhedskrævende arter, igen med fokus på fuglearter.

De 11 reservater, der gennemgås i rapporten er følgende: Struer Vildtreservat, Hobro Vester- og Østerfjord, Vejle Inderfjord, Kolding Inderfjord, Fredericia Vildtreservat, Haderslev Fjord Vildtreservat, Augustenborg Vildtreservat, Svendborg Vildtreservat, Kalundborg Vildtreservat, Ølene samt Tihøje og Vind Vildtreservat.

For hvert reservat beskrives reservatets beliggenhed, dets størrelse samt tidspunktet for oprettelsen og eventuelle udvidelser. Der gives eventuelt også en kortfattet omtale af levestederne i området. Det fremgår desuden om reservatet ligger i et Fuglebeskyttelses- og Ramsarområde eller udenfor disse. For hvert reservat beskrives kortfattet hvilke restriktioner den gældende reservatbekendtgørelse fastsætter.

Med undtagelse af Struer, Ølene samt Tihøje og Vind Vildtreservat er alle reservaterne såkaldte byreservater, hvis primære formål er at adskille jagtudøvelse fra andre rekreative interesser. Der forekommer derfor ikke nødvendigvis større antal af fugle i denne type reservater.

På baggrund af eksisterende data er reservaternes nationale, regionale og lokale betydning for rastende, fældende og ynglende fugle vurderet. Det er samtidig vurderet, hvorvidt en ophævelse af reservatet vil åbne op for en øget jagt eller anden rekreativ aktivitet, der potentielt vil kunne påvirke nationalt betydende forekomster af nationale ansvarsarter, Bilag 1 arter eller globalt rødlistede arter. Det er vurderet, om reservatet kan have særlig betydning som isrefugium i kolde vintre og som fældelokalitet i sommerhalvåret.

Gennemgangen resulterede i følgende konklusioner:

Ølene er af national betydning som yngle- og rasteplads for Bilag 1 arten trane. Området er endvidere udpeget som fuglebeskyttelsesområde for arten. Trane er følsom overfor forstyrrelser og det vurderes at en ophævelse af reservatet kan få en negativ indvirkning på artens udnyttelse af området.

Tihøje og Vind Vildtreservat udgjorde det sidste danske levested for urfugl, men den er nu uddød. Trane yngler muligvis i området, men forekomsten er i så fald af lokal betydning. Færdsel i yngleperioden vil dog øge sandsynligheden for, at eventuelle ynglende traner påvirkes negativt.

Svendborg er af regelmæssig national betydning for flere arter, og især i kolde vintre. Vejle og Kolding er af uregelmæssig, men national betydning for den globalt rødlistede art taffeland især i kolde vintre. Jagtudøvelse i forbindelse med kuldeperioder vil potentielt kunne reducere disse tre lokaliteters egnethed som delvist isfrie refugier.

Augustenborg er af regelmæssig national betydning for den globalt rødlistede art taffeland, hvis forekomst muligvis vil kunne blive påvirket af øget rekreativ aktivitet, herunder jagt, hvis reservatet ophæves.

Fredericia er af uregelmæssig betydning for nationale ansvarsarter, men deres antal er kun af national betydning i rigtige isvintre. I disse situationer vil det dog normalt ikke være muligt at udøve jagt, som ville kunne reducere lokalitetens egnethed som isfrit refugium og dermed påvirke disse forekomster negativt.

Struer, Hobro, Haderslev og Kalundborg er af lokal betydning for rastende vandfugle, hvor der for Struer er tale om en ’nedjustering’ fra en tidligere national betydning (B-reservat). Det er således alene mindre, lokale forekomster af mere almindelige arter, der vil kunne påvirkes af en eventuel ophævelse af reservatet.

Bortset fra Ølene vurderes ingen af områderne at huse nationalt betydende forekomster af ynglende eller rastende Bilag 1 arter eller fældende fugle. 

Da jagt ikke må udøves på søterritoriet indenfor en afstand af 500 meter fra byzone vil der for byreservaternes vedkommende fortsat være et forbud mod jagtudøvelse i de dele af det oprindelige reservat, der ligger indenfor byzonen. For hvert reservat er derfor beregnet, hvor stor en andel af søterritoriet, der i dag vil være beskyttet af 500 m byzone-reglen. Der er en betydelig forskel mellem områderne. Fx er Haderslev Vildtreservat helt omfattet af byzonebeskyttelsen, hvorimod 60 % af reservaterne ved Hobro og Vejle Inderfjord vil kunne blive genstand for jagt på søterritoriet, hvis reservatet ophæves. Derudover vil varierende andele af reservatet kunne blive forstyrret af jagtudøvelse, så det (af jagt) reelt uforstyrrede areal er mellem 20 % og 100 %, afhængigt af hvilket reservat, der er tale om.

Byreservaterne kan have en rekreativ værdi, selvom fugleforekomsterne ikke er af international eller national betydning. Som nævnt ovenfor var et af formålene med oprettelsen af byreservaterne netop at undgå konflikter mellem forskellige brugerinteresser.

Da det er vanskeligt at forudsige omfanget af den rekreative aktivitet, herunder jagtudøvelse, i de områder, hvor reservatet måtte blive ophævet, omfatter vurderingen derfor ikke den eventuelle betydning, som ændrede adgangsforhold måtte have i forhold til områdernes rekreative værdi.