Nr. 108: Effekten af simulerede sælskræmmerlyde på sæler

Mikkelsen, L., Hermannsen, L. & Tougaard, J. 2017. The effect of simulated seal scarer sounds on seals. Aarhus University, DCE – Danish Centre for Environment and Energy, 24 pp. Technical Report from DCE – Danish Centre for Environment and Energy No. 108. http://dce2.au.dk/pub/TR108.pdf

For at undersøge effektiviteten af sælskræmmere blev et studie gennemført på Anholt, i september 2015. Spættede sæler blev eksponeret til undervandslyd, der simulerede lyden fra en sælskræmmer, men ved reduceret lydtryk. Lydtrykket var reduceret i forhold til en rigtig sælskræmmer fordi forsøget foregik inde i et Natura2000 område udpeget for grå- og spættede sæler.

Der blev gennemført 13 eksponeringer med et 12 kHz signal; kildestyrke 165 dB re 1µPa pp, og afspillet med randomiserede intervaller over en periode på 20 minutter. De uforstyrrede sæler blev observeret gennem minimum 30 minutter forud for lydeksponeringen og efterfølgende minimum 40 minutter efter lyden blev slukket. Der var altid mindst to timer mellem eksponeringer og aldrig mere end tre eksponeringer per dag.

Sælernes position og dermed afstand til undervandshøjttaleren blev bestemt med en teodolit, som er et præcisionsinstrument til bestemmelse af sigtevinkler i det vandrette og lodrette plan.

Resultaterne viste at sæler blev observeret tættere på højttaleren når lyden var tændt end inden lydeksponeringen. Signifikant flere sæler blev observeret i tidsrummet efter lyden blev tændt, i forhold til inden. Dette viser at sælskræmmerlyde med reduceret kildestyrke tilsyneladende virker tiltrækkende, snarere end afskrækkende på sæler.