Partikel-forurening igen i 2014 under grænseværdierne

Luftforureningen med partikler i Danmark blev også i 2014 målt til at ligge under EU’s grænseværdier for partikelstørrelserne PM?? eller PM?.? (partikler med en diameter mindre end 10, henholdsvis 2.5 mikrometer).

DCE's bybaggrundsmålestation i København er placeret på taget af H.C. Ørsted Instituttet i Universitetsparken. Foto: Stephan Bernberg

Det fremgår af en rapport fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

Rapporten ’The Danish Air Quality Monitoring Programme. Annual Summary for 2014’ præsenterer resultater for 2014 fra Overvågningsprogrammet for luftkvalitet i danske byer. Programmet, som udføres af DCE, er baseret på målinger ved ni målestationer placeret i de fire største danske byer samt ved to baggrundsmålestationer udenfor byerne og en mindre station i et forstadsområde. Måleresultaterne suppleres med resultater fra modelberegninger udført med DCE’s luftkvalitetsmodeller.

For gassen kvælstofdioxid (NO?) blev grænseværdien i 2014 overskredet på gademålestationen ved H.C. Andersens Boulevard i København. DCE’s anden gademålestation i hovedstaden er placeret ved Jagtvej. På H.C. Andersens Boulevard-stationen var de målte NO?-koncentrationer lavere i 2014 end 2013, men der er fortsat en forhøjet koncentration af NO? set i forhold til perioden før 2010. Den væsentligste årsag til den forøgede koncentration på H.C. Andersens Boulevard er en permanent ændring af vejbanerne ud for målestationen.

For kvælstofdioxid blev der i Odense, Aarhus og Aalborg ikke målt overskridelser. Modelberegninger indikerer, at grænseværdien i 2014 var overskredet på 11 ud af 98 beregnede gadestrækninger i København, men ikke på udvalgte gadestrækninger i Aalborg.

Formålet med programmet er at overvåge luftforurening af betydning for sundhed i overensstemmelse med EU’s luftkvalitetsdirektiver. I henhold til disse og øvrige danske behov måles koncentrationer af svovldioxid, kvælstofoxider, partikelmasse (PM?? og PM?.?), partikelantal, benzen og toluen, kulilte, ozon, udvalgte tungmetaller som bly, arsen, cadmium, kviksølv og nikkel, polyaromatiske kulbrinter samt udvalgte flygtige kulbrinter (VOC’er), der kan føre til dannelse af ozon.

Disse øvrige målte stoffer findes i koncentrationer under grænseværdierne, og for flere stoffer som svovldioxid og bly er koncentrationerne faldet betydeligt siden målingernes start i 1981.

Kontakt: Seniorforsker Thomas Ellermann, tlf. 8715 8526, tel@envs.au.dk
                DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
                Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet

The Danish Air Quality Monitoring Programme. Annual Summary for 2014. Ellermann, T., Nøjgaard, J.K., Nordstrøm, C., Brandt, J., Christensen, J., Ketzel, M., Massling, A. & Jensen, S.S. 2015. Aarhus University, DCE – Danish Centre for Environment and Energy, 64 pp. Scientific Report from DCE – Danish Centre for Environment and Energy No. 162.

Summary  Sammenfatning  Hele rapporten i pdf-format (4,4 MB)