Aarhus Universitets segl

Nr. 201: Danish emission inventories for road transport and other mobile sources. Inventories until year 2002

Winther, M. Arbejdsrapport fra DMU nr. 201, 2004, 146 s.

 

Sammenfatning

 

Denne rapport dokumenterer de årlige danske emissionsopgørelser for vejtransport og andre mobile kilder. Opgørelserne laves som en del af de samlede danske opgørelser, og rapporteres til UNFCCC (United Nations Framework Convention on Climate Change) og UNECE LRTAP (United Nations Economic Commission for Europe Long Range Transboundary Pollution) konventionerne. Underkategorierne for andre mobile kilder er: Militær, jernbane, søfart, fiskeri, civil flyvning, og arbejdsredskaber- og maskiner i landbrug, skovbrug, industri samt have/hushold.

 

For CO2, CH4, N2O, SO2, NOX, NMVOC, CO, partikler (PM), tungmetaller, dioxin og PAH er de beregnede emissioner grupperet iht. IPCCs (Intergovernmental Panel on Climate Changes) CRF koder og er vist i tidsserier fra 1985 til 2002.

 

 

Mobile kilder

CRF koder

Vejtrafik

1A3b Transport-Road

Militær

1A5 Other

Jernbane

1A3c Railways

Småbåde og fritidsfartøjer

1A3d Transport-Navigation

Indenrigs skibstrafik

1A3d Transport-Navigation

Indenrigs fiskeri

1A4c Agriculture/forestry/fisheries

Udenrigs skibstrafik

1A3d Transport-Navigation (international)

Indenrigs flytrafik (LTO < 1000 m)

1A3a Transport-Civil aviation

Udenrigs flytrafik (LTO < 1000 m)

1A3a Transport-Civil aviation (international)

Indenrigs cruise trafik (> 1000 m)

1A3a Transport-Civil aviation

Udenrigs cruise trafik (> 1000 m)

1A3a Transport-Civil aviation (international)

Landbrug

1A4c Agriculture/forestry/fisheries

Skovbrug

1A4c Agriculture/forestry/fisheries

Industri

1A2f Industry-Other

Have- og hushold

1A4b Residential

 

 

 

Metoder

Emissionerne for vejtrafik beregnes med den europæiske emissionsmodel COPERT III (COmputer Programme to calculate the Emissions from Road Transport). I modellen beregnes emissionerne for køretøjer med driftsvarme motorer, under koldstart og som følge af brændstoffordampning. Modellen tager også højde for de forøgede emissioner som følge af katalysatorslid. Input data for køretøjsbestand og årskørsler oplyses af Vejdirektoratet og køretøjerne grupperes iht. gennemsnitligt brændstofforbrug og emissioner. Emissionerne beregnes som produktet af antal køretøjer, årskørsler, varme emissionsfaktorer, kold/varm-forhold og fordampningsfaktorer (detaljeret metode).

 

For luftfart opgøres emissionerne for 2001 og 2002 på city-pair basis. Til beregningerne bruges flydata fra Statens Luftfartsvæsen (SLV) samt LTO og cruise emissionsfaktorer pr. fløjet distance fra EMEP/CORINAIR (European Evaluation and Monitoring Programme/ CORe INventory on AIR emissions). For årene før 2001 bruges som baggrundsdata en LTO/flytype statistik fra Københavns Lufthavn samt SLVs tal for antallet af starter og landinger. En konsistent emissionsopgørelse er beregnet tilbage til 1985 ved at gøre passende antagelser og ved at bruge resultaterne fra en dansk city-pair emissionsopgørelse for 1998.

 

Arbejdsredskaber- og maskiner samt småbåde og lystfartøjer opgøres i sektorerne: Småbåde/fritidsfartøjer, landbrug, skovbrug, industri samt have/hushold. Emissionerne beregnes som produktet af antallet af maskiner, lastfaktorer, motorstørrelser, årlige driftstider og emissionsfaktorer (detaljeret metode).

 

Data for energiforbrug stammer fra Energistyrelsens energistatistik. For vejtransport og luftfart justeres emissionsresultaterne udfra en brændstofbalance. Dermed sikres at hele det oplyste brændstofsalg ligger til grund for emissionsopgørelserne. For militær, jernbane, søfart og fiskeri beregnes emissionerne som produktet af brændstofsalg og emissionsfaktorer.

 

Emissioner fra vejtrafik

Set i forhold til landets samlede emissionstotal beregnes vejtrafikkens største emissionsandele for CO, NOX, PM (PM2.5), NMVOC og CO2. Procentandelene for disse stoffer ligger på hhv. 49, 33, 30, 28 og 21% i 2002. Emissionsandelene for N2O, NH3, CH4 og SO2 er marginale og i størrelsesordenen af hhv. 5, 2, 1 og 1% i 2002.

 

For partikler (udstødning), CO, NOX og NMVOC er emissionerne steget med hhv. 30, 51, 25 og 57% fra 1985 til 2002. I den samme periode er CO2 (og energiforbruget), CH4 og N2O emissionen steget med hhv. 38, 21 og 274% (siden 1990: 22% for CO2 og 15% for CH4 og 233% for N2O).

 

De mest markante emissionsændringer fra 1985 til 2002 sker for SO2 og NH3. SO2 emissionerne falder med 97% (pga. et lavere svovlindhold i diesel), hvorimod NH3 emissionerne stiger med 3748% (pga. indførslen af katalysatorbiler).

 

De største PM2.5-, CO-, NOX- og NMVOC emissioner registreres i 1991. Herefter falder emissionerne med hhv. 40, 41, 34 og 57% frem til 2002.

 

Emissioner fra vejtrafik i 2002, ændringer fra 1985 til 2002, og 2002 andele af den samlede danske emissiontotal

 

 

CRF ID

CO2

CH4

N2O

SO2

NOx

[ktons]

[tons]

[tons]

[tons]

[tons]

Vej, 2002

11389

3010

1270

358

66749

Vej, slidrelateret, 2002

Total Vej, 2002

11389

3010

1270

358

66749

Total national, 2002

54164

268320

25730

25275

200334

Vej-% af national, 2002

21

1

5

1

33

Vej-% ændring, 1985-2002

38

21

274

-97

-25

 


CRF ID

NMVOC

CO

NH3

TSP

PM10

PM2.5

[tons]

[tons]

[tons]

[tons]

[tons]

[tons]

Vej, 2002

34815

283912

2386

3508

3508

3508

Vej, slidrelateret, 2002

2333

1509

819

Total Vej, 2002

34815

283912

2386

5841

5017

4327

Total national, 2002

123763

576640

100916

33788

22112

14316

Vej-% af national, 2002

28

49

2

17

23

30

Vej-% ændring, 1985-2002

-57

-51

3748

-30

-30

-30

 


Partikelemissionerne fra vejtrafikkens udstødning kommer næsten udelukkende fra dieselkøretøjer. De største emissionskilder er varebiler, fulgt af tunge køretøjer og personbiler. Emissionerne fra varebiler og tunge køretøjer er faldet markant siden midten af 1990’erne pga. gradvist skærpede emissionsnormer, mens den miljømæssige fordel ved at indføre dieselpersonbiler med lavere partikelemissioner siden 1990 mere eller mindre opvejes af de senere års stigende dieselpersonbilsalg.

 

Emissionsudviklingen for partikler fra dæk-, bremse-, og vejslid følger trafikkens generelle vækst. I forhold til vejtrafikkens samlede emissioner var TSP, PM10 og PM2.5 emissionsandelene i 2002 på hhv. 40, 30 og 19%. De slidrelaterede partikelemissioner bliver mere og mere vigtige, i takt med at emissionerne fra udstødning falder år efter år.

 

Historisk set har benzinpersonbilernes emissionsbidrag domineret totalerne for NOX, og specielt NMVOC og CO. Emissionerne for benzinpersonbiler er dog faldet en del i årene efter at katalysatorteknologien blev indført i 1990. En negativ sideeffekt af brugen af katalysatorer er at N2O emissionerne er steget i samme periode. Faldet i NO-, NMVOC- og CO emissionerne forstærkes yderligere af de gradvist skærpede EURO emissionsnormer for alle andre køretøjskategorier.

 

Emissioner fra andre mobile kilder

Andre mobile kilders NOX-, PM2.5,- NMVOC-, CO-, PM10-, SO2- og TSP emissioner udgjorde i 2002 hhv. 27, 26, 19, 18, 18, 13 og 12% af landets total. I 2002 er emissionsandelen for CO2 (og energiforbrug) på 7%, mens andelene for N2O, NH3 og CH4 kun er på 1% eller mindre.

 

NOX og partikelemissionerne er faldet med hhv. 15 og 13% fra´1985 til 2002. For CO2 (og energiforbrug) er emissionsreduktionen i samme størrelsesorden, nemlig 15% (og 12% fra 1990). For N2O falder emissionen med 16%, hvorimod CH4 emissionen stiger med 6%. SO2 emissionen er faldet med 74% fra 1985 til 2002 (og 77% siden 1980), mens NMVOC og CO emissionerne er steget med 32 og 6% i den samme periode.

 

Emissioner fra andre mobile kilder i 2002, ændringer fra 1985 til 2002, og 2002 andele af den samlede danske emissiontotal

 

 

CRF ID

CO2

CH4

N2O

SO2

NOx

[ktons]

[tons]

[tons]

[tons]

[tons]

Militær (1A5)

89

4

4

5

416

Jernbane (1A3c)

210

9

6

7

3385

National søfart (1A3d)

554

122

29

2017

8636

landbrug/skovbrug/fiskeri (1A4c)

1836

121

89

1151

31005

Civil luftfart (1A3a)

146

5

8

5

674

Industri, arbejdsredsaber (1A2f)

742

148

32

201

10668

Have-hushold (1A4b)

82

130

2

3

239

Total andre mobile, 2002

3659

539

170

3388

55024

Total national, 2002

54164

268320

25730

25275

200334

Andre mobile-% af national, 2002

7

0

1

13

27

Andre mobile -% ændring 1985-2002

-15

6

-16

-74

-15

 


CRF ID

NMVOC

CO

NH3

TSP

PM10

PM2.5

[tons]

[tons]

[tons]

[tons]

[tons]

[tons]

Militær (1A5)

55

317

0

20

20

20

Jernbane (1A3c)

247

635

1

125

125

125

National søfart (1A3d)

11374

20018

0

604

575

547

landbrug/skovbrug/fiskeri (1A4c)

5002

22285

3

2361

2244

2133

Civil luftfart (1A3a)

153

869

0

3

3

3

Industri, arbejdsredsaber (1A2f)

3052

10766

2

926

881

838

Have-hushold (1A4b)

4162

47601

0

26

26

26

Total andre mobile, 2002

24046

102491

6

4065

3874

3693

Total national, 2002

123763

576640

100916

33788

22112

14316

Andre mobile-% af national, 2002

19

18

6

12

18

26

Andre mobile -% ændring 1985-2002

32

6

-12

-13

-13

-13

 


Andre mobile kilder omfatter forskellige transportformer samt arbejdsredskaber og –maskiner, de enkelte delkilders emissionsandele bliver derfor noget mindre end hele sektorens andel. Mest markant ses det at halvdelen af NOX- og partikeludslippet i 2002 kommer fra landbrug/skovbrug/fiskeri. Emissionsudviklingen skyldes udsving i energiforbruget (og emissioner) for fiskeri samt det konstante fald i emissionerne fra landbrugsmaskiner der bruger diesel. Den sidste kategoris emissionsfald skyldes et faldende energiforbrug fra 1990 til 2000 samt lavere emissioner fra nyt maskinel siden slutningen af 1990’erne.

 

Næsten halvdelen af NMVOC- og CO emissionerne kommer fra hhv. søfart og have- og hushold. For NMVOC skyldes den markante emissionsstigning en vækst i antallet af fritidsfartøjer fra 1990 til 2000, mens de store CO emissioner kommer fra benzinarbejdsredskaber.

 

Tungmetaller

For tungmetaller følger emissionerne udviklingen i energiforbruget. I 2002 er vejtrafikkens emissionsandele af de nationale totaler for Cu, Zn og Cr på hhv. 70, 15 og 11%, og for andre mobile kilder er Pb, Cu and Ni emissionsandelene på 28, 16 og 12%. For de øvrige komponenter er emissionsandelene på mindre end 5%.

 

Vejtrafikkens tungmetalemissioner er steget med 22% fra 1990 til 2002. Dog har der været et fald på 99% for Pb, pga. udfasningen af bly i benzin frem til 1994. For andre mobile kilder stiger emissionerne i samme periode med mellem 10 og 20% for de fleste komponenters vedkommende. Emissionsstigningerne på 40% for As og Ni skyldes en stigning i forbruget af tung olie, og for Pb skyldes emissionsstigningen på 71% en stigning i forbruget af flybenzin med et højt blyindhold.

 

PAH

PAH emissionsandelene for vejtransport og andre mobile kilder udgør 5% eller mindre af de nationale totaler i 2002.

 

Usikkerheder

I 2002 er CO2 emissionerne de mest præcise, fulgt af CH4-, SO2-, NMVOC-, NOX-, N2O- og TSP estimaterne med stigende usikkerheder. Usikkerhederne er på hhv. 4, 32, 45, 46, 51, 53, 56 og 59%. I samme emissionsrækkefølge er usikkerheden på emissionsudviklingen fra 1990 til 2002 på 4, 4, 8, 6, 15, 7, 193 and 9%. For NH3 , tungmetaller og POP er 2002 emissionerne bestemt med en usikkerhed på mellem 700 og 1000%. Her er usikkerheden på 1990-2002 emissionsudviklingen signifikant lavere, men varierer dog meget fra stof til stof. De mindste og største usikkerheder er hhv. 8% for Benzo(b) flouranthene og 139% for Benzo(k) flouranthene.

 

Samlet rapport i PDF format  (1.238 kB)