Undersøgelse af luftkvaliteten i Københavns Lufthavn Kastrup
DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet har i perioden 2009 til 2011 undersøgt luftkvaliteten på forpladsen i Københavns Lufthavn Kastrup i relation til arbejdsmiljø.
DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet har i perioden 2009 til 2011 undersøgt luftkvaliteten på forpladsen i Københavns Lufthavn Kastrup i relation til arbejdsmiljø. Af rapporten ”Undersøgelse af luftforureningen på forpladsen i Københavns Lufthavn Kastrup i relation til Arbejdsmiljø” fremgår det, at koncentrationsniveauerne for hovedparten af de undersøgte luftforureningskomponenter ligger på niveau med eller under niveauet på H.C. Andersens Boulevard, som er en af de mest trafikerede gader i København. Undtagen partikelantal, som ligger på et niveau, der er to til tre gange højere end på H.C. Andersens Boulevard.
Undersøgelsen, der er udført for Københavns Lufthavne A/S, omfatter målinger af luftforureningen på forpladsen, udarbejdelse af emissionsopgørelse for Københavns Lufthavn Kastrup og modelberegninger af luftforureningen på basis af emissionsopgørelsen.
Kvælstofoxider, massen af partikler med diameter under 2,5 ?m (PM2,5), partikelantal og udvalgte organiske luftforureningskomponenter (herunder PAH - polycykliske aromatiske kulbrinter) har indgået i undersøgelsen.
Undersøgelsen har vist, at de vigtigste kilder til luftforureningen er handlingskøretøjer, flyenes hovedmotorer og hjælpemotorer.
I en pressemeddelelse om undersøgelsen fra Københavns Lufthavn hedder det:
”Den nye rapport opsummerer den viden, vi har opbygget gennem de seneste fem års arbejde med at kortlægge og forbedre luftkvaliteten i Københavns Lufthavn. Rapporten viser, at det i bund og grund er de ultrafine partikler, der er vores største udfordring,” siger driftsdirektør Kristian Durhuus, Københavns Lufthavn, og fortsætter: ”Man skal ikke blive syg af at gå på arbejde i Københavns Lufthavn, og vi gør alt, vi kan, for at minimere den sundhedsmæssige risiko fra den luftforurening, der kan være forbundet med at arbejde i nærheden af fly og køretøjer.”
Ifølge Københavns Lufthavn har virksomhedens løbende offentliggørelse af måleresultaterne fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet, været med til at skabe et hidtil uset internationalt fokus på problemerne med ultrafine partikler i lufthavne, og Københavns Lufthavn vil derfor søge at sikre – evt. sammen med andre europæiske lufthavne – at det internationale arbejde på området styrkes.
Pressemeddelelse fra Københavns Lufthavn
Kontakt: Seniorforsker Thomas Ellermann, tlf. 8715 8526, tel@dmu.dk
DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet
Undersøgelse af luftforureningen på forpladsen i Københavns Lufthavn Kastrup i relation til arbejdsmiljø. Ellermann, T., Massling, A., Løfstrøm, P, Winther, M., Nøjgaard, J. K. & Ketzel. M. 2011. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi. 148 s. – Teknisk rapport fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi nr. 5.
Sammenfatning | ?Summary? | Hele rapporten i pdf-format (6,08 MB)