Trækfugle i Vadehavet påvirkes af klimaet

Der er fremgang for en del fuglearter i det danske og hollandske Vadehav, men tilbagegang i den tyske del. Det er et af resultaterne fra en netop offentliggjort rapport om 34 trækfuglearter i Vadehavet gennem 21 år. Undersøgelsen er udarbejdet af en international forskergruppe knyttet til det Trilaterale Overvågningsprogram for Vadehavet, der koordineres af Vadehavssekretariatet i Wilhelmshaven.

Det er arter som bramgås, gravand, pibeand, strandskade, islandsk ryle og stor regnspove, som klarer sig godt i den danske del. For 22 arter er antallet stabilt eller steget[1], for 9 arter er det faldet, mens det svinger for 3 arter.

For Vadehavet som helhed er antallene stigende eller stabile for 20 arter og faldende for 14 arter.

Rapporten viser, at arter med stabile eller stigende antal falder i to grupper. I den ene gruppe er arternes verdens-bestande også stabile eller stigende, og Vadehavet afspejler således udviklingen i bestanden som helhed.

Den anden gruppe indeholder arter, som yngler i Arktis/Europa og overvintrer i Europa/tropisk Afrika. Udviklingen i denne gruppe er påvirket af regionale forhold i disse områder.

Arter med faldende antal domineres af arter som yngler i Nord- og Vesteuropa, og de fleste overvintrer også dér.

Hermed adskiller denne undersøgelse sig fra tidligere undersøgelser ved at flere arktiske arter nu klarer sig godt. Derimod er arter med faldende antal knyttet til Europa. Det er fx strandskade og ederfugl, som er blandt andet er påvirket af muslingefiskeri, og flere mågearter som blandt andet påvirkes af faldende fiskeri og lukning af lossepladser, hvor de tidligere fandt en væsentlig del af føden.

Klimaet påvirker fuglene

Klimaet synes også at have stor indflydelse på fuglene i Vadehavet. Antallet af rastende fugle for 30 ud af 34 arter viser sammenhænge med vinterklimaet samt vandtemperaturen om foråret. Desuden kulminerer antallene for 10-12 arter senere om foråret end de gjorde tidligere, mens kun to arter nu ankommer tidligere. For bramgåsen fx, kulminerede antallet for ca. 10 år siden i slutningen af marts, hvilket i de seneste år er rykket til begyndelsen af maj. Det betyder at bramgæssene nu står ca. 5 uger længere i Vadehavet om foråret, inden de trækker op til ynglepladserne i den arktiske tundra. Hvorfor nu det? Projektleder Karsten Laursen, Det Nationale Center for Miljø og Energi (DMU), Aarhus Universitet forklarer:
”Det er fordi fuglenes føde, græs og bunddyr, starter deres vækst tidligere end for år tilbage, så der er blevet mere føde til fuglene i Vadehavet om foråret. Derfor bliver de her, frem for at flyve videre til Arktis hvor forholdene måske er mere usikre.”

Men klimaet antages også at påvirke sammensætningen i sedimentet i Vadehavets havbund. Det har indflydelse på de bunddyr som fuglene lever af, når tidevandet ved ebbe frilægger havbunden. Rapporten viser, at de nedgange i fuglenes antal, som især har ramt den tyske del sandsynligvis hænger sammen med ændringer i sedimentets sammensætning. Samme proces har til gengæld har forøget antallene i Danmark og Holland.

Karsten Laursen konkluderer:
”Vadehavet har international betydning som raste-, fælde- og overvintringsområde for 34 trækkende arter af vandfugle. Ved tidligere undersøgelser har man fokuseret meget på forhold inde i Vadehavet, når man skulle forklare ændringer i fuglenes antal. Men med denne rapport er det tydeligt, at Vadehavet med dets fugle også påvirkes af processer udefra, og at der er et tæt samspil mellem de indre og ydre påvirkninger, ” forklarer Laursen.

i: Seniorforsker Karsten Laursen, Det Nationale Center for Miljø og Energi (DMU), Aarhus Universitet, kl@dmu.dk, tlf. 8920 1503

Migratory waterbirds in the Wadden Sea 1987-2008. Laursen, K. et al. Wadden Sea Ecosystem No. 30, 2010

Migratory birds in the Wadden Sea are sensitive to climate change
(Press release from Common Wadden Sea Secretariat)

Skema

Ændringer i antallet af rastende vandfugle i Vadehavet fra Holland til Danmark fra starten af tællingerne i 1987/88 til 2007/08. Figuren er en opsummering af månedlige opgørelser for de enkelte arter over hele Vadehavet over 21 år. Man kan se hvordan hver enkelt art har udviklet sig i rapporten.

Grøn og rød farve angiver signifikante stigninger eller fald. Gul farve angiver stabile bestande.

[1] Bemærk at opgørelsen følger EF’s Habitatdirektiv. Her er et af hovedkriterierne for en god bevaringsstatus, at arterne har et stabilt eller stigende antal.