Spækhugger-flok set i Vesterhavet ud for Hanstholm

En flok på ti spækhuggere med mindst to kalve og flere unge dyr blev tirsdag den 2. august 2011 observeret af biologer fra Aarhus Universitet. Biologerne observerede dyrene, der er sjældne gæster i danske farvande, 55 kilometer nordvest for Hanstholm.

Spækhugger-flokken blev opdaget nord for Natura 2000-området ”Gule Rev”, 55 km nordvest for Hanstholm. Foto: Rasmus Due Nielsen

Observationen af spækhugger-flokken skete i forbindelse med en optælling fra fly af havpattedyr og fugle i den nordlige del af Vesterhavet og i Skagerrak. Havområdet rummer tre Natura 2000-områder, dvs. beskyttede områder, og spækhuggerne blev observeret nord for Natura 2000-området ”Gule Rev”, ude i Norske Rende og tæt på territorialgrænsen mellem Danmark og Norge.

Det var biolog Rasmus Due Nielsen, der opdagede flokken fra det specialdesignede optællingsfly. Hans kollega, biolog Ib Krag Petersen, der også deltog i optællingen, fortæller, at der formentlig er tale om den største flok spækhuggere, der er set i danske farvande i nyere tid.

”Vi foretager optælling af havpattedyr og fugle i området én gang om året for Naturstyrelsen, og optællingen foregår langs forud-definerede transsekt-linjer. Det var på den allersidste del af optællingen, vi fandt flokken på ti spækhuggere,” fortæller Ib Krag Petersen.

Spækhuggere i Vesterhavet

Biologerne har endnu ikke færdiggjort deres data fra optællingen, men udover spækhugger-flokken talte de over 100 marsvin.

”Desuden observerede vi tusindvis af mallemukker og bemærkelsesværdigt mange storkjover, som ser ud til at være talrige i farvandet op til Norske Rende i sommermånederne,” siger Ib Krag Petersen og fortsætter: ”Der var også mange alkefugle, formentlig lomvier. Lomviernes fordeling var sammenfaldende med fordelingen af marsvin, så de lever nok af de samme fiskearter.”

Kontakt: Biolog Ib Krag Petersen, Det Nationale Center for Miljø og Energi (DMU), Aarhus Universitet, tlf. 8920 1518, ikp@dmu.dk