Rævebestand på vej op mulig trussel mod ynglefugle i Vejlerne

Efter flere gode sæsoner i starten af det seneste tiår for ynglefuglene i naturreservatet Vejlerne øst for Thisted i Thy synes ynglesuccesen for en række arter at være på retur. Ændringen kan for flere arters vedkommende hænge sammen med opgang for rævene i området, antyder tallene i den nyeste overvågningsrapport ”Ynglefugle i Vejlerne 2011” fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

Rigeligt vand i Vejlerne spiller på flere måder en afgørende rolle for ynglefuglenes succes, hvoraf flere er truede arter. Lav vandstand muliggør for eksempel, at områdets ræve har lettere ved at komme frem til de ynglende fugle. Fra år 2000 og nogle år frem var bestanden af ræve markant reduceret som følge af sygdommen skab, og netop i disse år ynglede arter som klyde, rødben og vibe i stort antal.

Bygholmengen i Vejlerne

Vue over Bygholmengen i Østlige Vejler. Foto: Henrik Haaning Nielsen, ornit.dk ©

Overvågningen af ynglefugle i Vejlerne bidrager til den samlede danske overvågning af ynglefugle under det nationale overvågningsprogram for vandmiljøet og naturen, NOVANA, og medvirker dermed til Danmarks opfyldelse af EU’s Fuglebeskyttelsesdirektiv.

I Vejlerne overvåges udvalgte ynglefugle opført i direktivet sammen med enkelte andre arter. Den praktiske del af overvågningen og afrapporteringen står konsulentfirmaet ornit.dk for, og deres overvågning har i år været koncentreret om bl.a. plettet rørvagtel, trane og sortterne. Overvågningen støttes finansielt af Aage V. Jensens Naturfond.

Bestandstal for de overvågede arter

Bestandstal for de overvågede arter fra de seneste ti år (undtagen 2004). Data er indsamlet på forskellige lokaliteter i Vejlerne.

Om Vejlerne på Wikipedia
Om Vejlerne hos Naturstyrelsen

Kontakt: Skov- og landskabsingeniør Stefan Pihl, tlf. 8715 8848, sp@dmu.dk
DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet

Ynglefugle i Vejlerne 2011. Kjeldsen, J.P. & Nielsen, H.H. 2011. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 40 s. - Teknisk rapport fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi nr. 6.

SammenfatningHele rapporten i pdf-format (0,9 MB)