Mindre iltsvind end normalt for årstiden

På grund af vejrforholdene er omfanget af iltsvind mindre end normalt for denne årstid. Det fremgår af årets første iltsvindsrapport fra Nationalt Center for Miljø og Energi (DMU), Aarhus Universitet. Rapporten er udarbejdet for Naturstyrelsen.

Status over iltsvindsudbredelsen i juli-august 2011 viser, at særligt følsomme områder i Limfjorden, det sydlige Lillebælt og det Sydfynske Øhav samt områder omkring Bornholm er ramt af iltsvind og kraftigt iltsvind.

iltsvindjuli2011

iltsvindaugust2011

Kortene viser de stationer, hvor iltforholdene er undersøgt af danske og svenske institutioner, og hvor der er observeret iltsvind (< 4 mg/l) eller kraftigt iltsvind (< 2 mg/l) i hhv. juli og perioden 1.-17. august 2011.

Iltsvindet er i omfang og intensitet mindre end, hvad der blev observeret på samme tidspunkt i de seneste fire år. Endvidere opstod iltsvindet i størstedelen af områderne cirka en måned senere end normalt. Fortsætter vejrforholdene som i den første del af sommeren eller bliver mere blæsende, vil iltsvindsområderne reduceres yderligere.

Årets øvrige iltsvindsrapporter offentliggøres 30. september, 28. oktober og 25. november.

Kontakt: Seniorforsker Morten Hjorth, tlf. 8715 8482, moh@dmu.dk
              Nationalt Center for Miljø og Energi (DMU), Aarhus Universitet

Iltsvind i de danske farvande i juli-august 2011. 15 sider. Oversigten er udarbejdet af Institut for Bioscience, Aarhus Universitet i samarbejde med Naturstyrelsens decentrale enheder i Aalborg, Aarhus, Ringkøbing, Ribe, Odense, Nykøbing F og Roskilde samt Sveriges Meteorologiska och Hydrologiska Institut (SMHI), Bohuskustens Vattenvårdsförbund, Länsstyrelsen i Hallands Län, NV Skånes Kustvatten­kommitté, Öresunds Vattenvårdsförbund, Sydkustens Vattenvårdsförbund i Sverige og Landesamt für Landwirtschaft, Umwelt und ländliche Räume des Landes Schleswig-Holstein (LLUR) i Tyskland. Grundlaget for rapporten er Naturstyrelsens målinger af iltindholdet i danske fjorde, kystnære farvande og åbne farvande, LLUR og SMHI’s iltmålinger i åbne farvande, samt de svenske läns og vattenvårdsförbunds iltmålinger i svenske kystvande.

Iltsvindsrapporten

Naturstyrelsen - spørgsmål og svar om iltsvind