Miljøvurderinger af krigsgasser dumpet i havet

Forskere fra DCE kan beregne, at der ikke vil være en væsentlig øget miljørisiko forbundet med rørlægning forbi et område med dumpede krigsgasser.

Forskere fra DCE, Aarhus Universitet, har undersøgt den mulige miljørisiko af de kemiske våben, der blev dumpet ud for Bornholm efter Anden Verdenskrig. I 1947 blev i alt ca. 65.000 tons kemiske våben dumpet i Bornholmerdybet ud for Bornholm på 70-100 m vand. Våbnene indeholdt ca. 11.000 tons kemiske kampstoffer, og blev især dumpet af de russiske styrker fra tyske skibe, da Tyskland blev demilitariseret.

Forskerne har i undersøgelsen særligt fokuseret på, om der er en øget miljørisiko forbundet med installation af to gasrørledninger mellem Rusland og Tyskland.

Figur1: Primært dumpningsområde (cirkel), sekundært dumpningsråde (skraveret firkant) med angivelse af den undersøgte rute for rørledning (grøn streg med punkter).

I rapporten konkluderer forskerne blandt andet, at det meste af den arsenik, der i dag findes i sedimentet stammer fra andre kilder end de kemiske våben, og at koncentrationerne er så lave, at de udgør en lille miljørisiko. Ved udlægning af rørledningerne vil sedimentet blive hvirvlet op, og de giftige stoffer kan derfor frigives. I rapporten gennemgås detaljerede beregninger af en evt. øget risiko baseret på data fra Østersøen, modeller og litteraturstudier. Konklusionen er, at risikoen for effekter på fiskesamfundet kun øges meget lidt over det i forvejen lave risikoniveau.

Der er dog risiko for, at udlægning af ankre i forbindelse med rørlægningen kan forstyrre intakte kemiske våben længere nede i sedimentet, så forskerne anbefaler særlig opmærksomhed ved udlægning af ankre.

Kontakt: Seniorforsker Hans Sanderson, tlf. 8715 8632, hasa@envs.au.dk
             Seniorforsker Patrik Fauser, tlf. 8715 8549
             DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
             Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet