Mere ilt i de danske farvande i 2011 end normalt

Iltsvindssituationen i de danske farvande i 2011 har overordnet set været bedre end normalt. Arealudbredelsen for iltsvind har været mindre og perioderne med iltsvind har været kortere. Ved udgangen af november var iltsvindet i de danske farvande begrænset til Øresund, de dybeste områder af det Sydfynske Øhav, Mariager Fjord, Knebel Vig og Aabenraa Fjord, viser årets sidste iltsvindsrapport fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

Sommerperioden, der var præget af lange perioder med megen nedbør og perioder med blæst, gjorde, at iltsvindsudbredelsen var mindre og først og fremmest fandtes i de mest udsatte områder som Limfjorden, det sydlige Lillebælt og tilstødende jyske fjorde. Perioden med iltsvind har været kortere, hvilket bl.a. har givet sig udslag i, at der i 2011 kun har været få observationer af udslip af svovlbrinte fra havbunden.

Iltsvind oktober 2011

Iltsvind november 2011

Kortene viser de stationer, hvor iltforholdene er undersøgt af danske og svenske institutioner og, hvor der er observeret iltsvind (< 4 mg/l) eller kraftigt iltsvind (< 2 mg/l) i hhv. oktober og perioden 1.-16. november 2011.

Kontakt: Seniorforsker Morten Hjorth, tlf. 8715 8482, moh@dmu.dk
             DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet

Iltsvind i de danske farvande i november 2011. 14 sider. Oversigten er udarbejdet af Institut for Bioscience, Aarhus Universitet i samarbejde med Naturstyrelsens decentrale enheder i Aalborg, Aarhus, Ringkøbing, Ribe, Odense, Nykøbing F og Roskilde samt Sveriges Meteorologiska och Hydrologiska Institut (SMHI), Bohuskustens Vattenvårdsförbund, Länsstyrelsen i Hallands Län, NV Skånes Kustvattenkommitté, Öresunds Vattenvårdsförbund og Sydkustens Vattenvårdsförbund i Sverige. Grundlaget for rapporten er Naturstyrelsens målinger af iltindholdet i danske fjorde, kystnære farvande og åbne farvande og SMHI’s iltmålinger i åbne farvande samt de svenske läns og vattenvårdsförbunds iltmålinger i svenske kystvande.

Iltsvindsrapporten

Naturstyrelsen - spørgsmål og svar om iltsvind