Maskiner sandsynlig årsag til midlertidigt øget luftforurening midt i København

Omfattende brug af entreprenørmaskiner ved byggerier ved Rådhuspladsen i København er en sandsynlig årsag til lokalt forhøjet luftforurening med kvælstofdioxid (NO2) både i 2010 og 2011. Et notat fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet, til Miljøstyrelsen belyser årsagen til de målte, forhøjede NO2-koncentrationer på H.C. Andersens Boulevard gennem de to år.

Over en periode på 15 måneder fra sommeren 2010 til efteråret 2011 målte Aarhus Universitets faste luftmålestation på H.C. Andersens Boulevard i København et 10-20 procent højere indhold af kvælstofdioxid i luften end normalt.

Vejtrafikken på H.C. Andersens Boulevard er en væsentlig kilde til forureningen med kvælstofdioxid, og knap 60.000 køretøjer befærder i døgnet strækningen fra Tietgensgade til Vesterbrogade. Men der skal blot otte timers drift med seks tunge entreprenørmaskiner til at udlede samme mængde kvælstofdioxid som den samlede vejtrafik på strækningen.

Det fremgår af et simpelt skøn i notatet, hvor forskerne imidlertid understreger, at man bl.a. ikke har taget hensyn til afstanden mellem de igangværende byggerier (Industriens Hus og etablering af metro på Rådhuspladsen og tilstødende gader) og luftmålestationen på H. C. Andersens Boulevard.

Seniorforsker Thomas Ellermann oplyser, at vejtrafikken på strækningen ved en gennemsnitlig hastighed på 45 km/t samlet udleder omkring 13 kg NOx pr. døgn (NOx er summen af kvælstofoxid (NO) og kvælstofdioxid (NO2)).

”Vores skønsmæssige sammenligning mellem udledningerne fra den normale vejtrafik på strækningen og udledninger fra entreprenørmaskiner viser, at der faktisk ikke skal mere end de otte timers drift med seks tunge eller 7-8 mellemstore entreprenørmaskiner til at generere samme mængde forurening som vejtrafikken på H. C. Andersens Boulevard i ét døgn,” siger Thomas Ellermann.

Notatet redegør også for andre, foreløbige resultater for øvrige luftmålinger i 2011: Årsmiddelkoncentrationerne for NO2 i København og Aarhus ligger i 2011 på niveau med 2010, årsmiddelkoncentrationer i Odense og Aalborg er faldet med omkring 20 procent på gadestationerne og 10-15 procent på bybaggrundsmålestationerne. Kun på H. C. Andersens Boulevard er der målt overskridelse af grænseværdien for NO2.

Kontakt: Seniorforsker Thomas Ellermann, tlf. 8715 8526, tel@dmu.dk

Foreløbige resultater for NO2 i 2011 og vurdering af årsag til de høje koncentrationer på H.C. Andersens Boulevard. Thomas Ellermann, Matthias Ketzel, Morten Winther og Claus Nordstrøm. Notat fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

Notatet i pdf-format