Markante reduktioner i Danmarks emissioner af forurenende gasser

Danmarks emissioner af mange af de gasser, tungmetaller og partikler, der indrapporteres til FN-konventionen for langtransporteret grænseoverskridende forurening (UNECE LRTAP), er bragt markant ned i løbet af de seneste årtier. Det fremgår af årets emissionsopgørelse fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

Reduktionerne gælder således for svovldioxid, der er reduceret 97 procent i perioden 1980-2010, for kvælstofoxider, der er godt halveret i perioden 1985-2010, for ammoniak, der er nedbragt 36 procent i perioden 1985-2010 og for kulilte, der på 20 år – fra 1990 til 2010 – er næsten halveret. Tallene fremgår af emissionsopgørelsen, ”Annual Danish Informative Inventory Report to UNECE. Emission inventories from the base year of the protocols to year 2010”, der 15. marts blev afleveret til FN.

Forbedrede data i indberetningen

Samtidig øges kvaliteten af Danmarks emissionsdata i de årlige opgørelser til FN-konventionen løbende, bl.a. gennem inddragelse af nye nationale og internationale undersøgelser og forskningsresultater. Årets emissionsopgørelse indeholder således en lang række justeringer og genberegninger.

Generelt pågår der et betydeligt arbejde med at forbedre emissionsopgørelserne, oplyser kemiingeniør Ole-Kenneth Nielsen, DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

”Vi inkluderer så vidt muligt nye undersøgelser og forskning fra Danmark og udlandet som basis for emissionsestimaterne, og for den aktuelle opgørelse har det betydet ændringer i form af genberegninger, forbedringer og mindre fejlrettelser. Det gælder for blandt andre områderne vejtransport, stationære forbrændingsanlæg, landbrug, raffinaderier, luftfart, industriprocesser og affald,” siger Ole-Kenneth Nielsen.

Gasser, metaller og partikler, der rapporteres til LRTAP-konventionen, er svovldioxid, kvælstofoxider, NMVOC (flygtige kulbrinter), kulilte, ammoniak, arsen, cadmium, krom, kobber, kviksølv, nikkel, bly, selen, zink, dioxiner/furaner, HCB, PAH (tjærestoffer), TSP (total mængde partikler), PM10 og PM2,5.

Kontakt: Kemiingeniør Ole-Kenneth Nielsen tlf. 8715 8478, okn@dmu.dk
DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet

Annual Danish Informative Inventory Report to UNECE. Emission inventories from the base year of the protocols to year 2010. Nielsen, O.-K., Winther, M., Mikkelsen, M.H., Hoffmann, L., Nielsen, M., Gyldenkærne, S., Fauser, P., Plejdrup, M.S., Albrektsen, R., Hjelgaard, K. & Bruun, H.G. 2012. Aarhus University, DCE – Danish Centre for Environment and Energy, 669 pp. Technical Report from DCE – Danish Centre for Environment and Energy no. 18.

SummarySammenfatningHele rapporten i pdf-format (8,75 MB)

Læs om konventionen og dens senere protokoller (på engelsk)