Luftkvalitetsberegninger for vejstrækningen Viborg-Aarhus og mulige alternativer

I forbindelsen med Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af forskellige linjeføringsforslag for udbygning af rute 26 mellem Viborg og Aarhus har Aarhus Universitet ved DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi udført luftkvalitetsberegninger for strækningerne Viborg V-Rødkærsbro og Søbyvad-Aarhus.

Rute 26 er en vigtig trafikkorridor til betjening af en række byer i det midt- og vestjyske område med høj trafikvækst og ligeledes stigende pendling. Rapporten ”Luftkvalitetsvurdering for rute 26 Viborg-Aarhus” viser luftkvalitetsberegninger for eksisterende forhold for Viborg Basis og Aarhus Basis i 2020 og for de alternative forslag i 2020: Aarhus Nord, Aarhus Midt, Aarhus Syd, Viborg Nord og Viborg Syd.

Luftkvaliteten vurderes for antallet af berørte boliger langs med de foreslåede linjeføringer. Luftkvaliteten i 2020 er vurderet i forhold til grænseværdierne for kvælstofdioxid (NO2) og partikler under hhv. 2,5 og 10 mikrometer (PM2.5, PM10).

Emissionsforholdene er vurderet for sundhedsskadelige emissioner samt for drivhusgassen CO2. Den maksimale kvælstofdeposition, som alternativerne giver anledning til, er vurderet i forhold til nærliggende følsomme naturområder. Støjreducerende tiltags betydning for luftkvaliteten er også belyst.

Kontakt: Seniorforsker Steen Solvang Jensen, 8715 8573, ssj@dmu.dk
DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet

Luftkvalitetsvurdering for rute 26 Viborg-Aarhus. VVM redegørelse. Jensen, S.S., Ketzel, M., Becker, T. & Hertel O. 2011. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 72 s. - Videnskabelig rapport fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi nr. 12.
SammenfatningHele rapporten i pdf-format (6,4 MB)