Livsstil og natur i byens grønne områder

Natur, rekreation og motion ved Damhussøen og Damhusengen. Foto: Lars Kjerulf Petersen/AU

Rapporten ”Livsstil og naturkvalitet i byrummet. En synteserapport” præsenterer en syntese af et tværfagligt forskningsprojekt om livsstil og naturkvalitet i byrummet. Rapporten udgives i regi af DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet

København har været genstand for projektets empiriske undersøgelser, som har beskæftiget sig med, hvordan brugen af byens grønne områder er integreret i folks livsførelse, hvilke sociale funktioner de grønne områder tjener og hvordan folk oplever byens natur.

Projektet har endvidere undersøgt de forestillinger, der råder i byplanlægningen og blandt byplanlæggere om byens grønne struktur og dens rumlige udvikling. Endelig har projektet undersøgt naturkvaliteten af ni udvalgte lokaliteter i København og har til det formål modificeret og udviklet et redskab til vurdering af naturkvalitet i byområder.

Rapporten præsenterer resultaterne af disse studier, gennemgår de sociale og naturmæssige forhold på de ni undersøgte lokaliteter og søger at analysere sammenhængene mellem henholdsvis naturkvalitet og brugs- og oplevelseskvalitet i byens grønne områder.

Forskningsprojektet er støttet af Realdania og er tidligere udførligt omtalt:

Om sommeren ligger spisestuen i parken

Naturkvalitet i bynatur

Kontakt: Seniorforsker Lars Kjerulf Petersen, tlf. 8715 8575, lkpe@dmu.dk
DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, AArhus Universitet

Livsstil og naturkvalitet i byrummet. En synteserapport. Petersen, L.K., Hald, A.B. & Jensen, A. 2011. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 64 s. - Videnskabelig rapport fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi nr. 14

SammenfatningSummaryHele rapporten i pdf-format (1,5 MB)