Aarhus Universitets segl

Landstrøm reducerer luftforurening og støj i fire Østersøhavne

Markante miljøforbedringer dokumenteret i havnene i København, Aarhus, Stockholm og Helsinki.

Udover de lokale luft- og støjforbedringer bidrager brugen af landstrøm til at reducere de globale udledninger af drivhusgasser. (Foto: Colourbox).

Landstrøm har vist sig at være et effektivt værktøj til at reducere luftforurening, støj og udledninger af drivhusgasser i havnene i København, Århus, Stockholm og Helsinki.

En ny rapport fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi ved Aarhus Universitet udarbejdet for Copenhagen Malmö Port dokumenterer nu de miljøforbedringer i fire Østersøhavne, som installationen af landstrømsanlæg vil give.

Rapporten beskriver, hvordan igangværende implementeringen af landstrøm i havnene i København, Århus, Stockholm og Helsinki vil føre til betydelige reduktioner i udledningen af drivhusgasser, luftforurening og støj.

"Resultaterne viser, at investeringer i landstrøm giver gevinster for især nærmiljøet . Vi ser klare forbedringer i luftkvaliteten, især i tæt befolkede områder tæt på havnene," siger seniorforsker Anne Sofie Lansø, som er hovedforfatter til rapporten.

Installationerne af landstrøm i Østersøhavnene er blevet blev muliggjort gennem EU-støtte med det formål at fremme grønnere shipping og reducere negative effekter af krydstogtskibe og færger. Disse fartøjer bruger ofte forurenende brændstoffer, mens de ligger til kaj.

Mindre luftforurening ved krydstogtskibe og færger
Ifølge rapporten vil skibene i de fire havne spare store mængder brændstof ved at bruge landstrøm i stedet for deres egne dieselgeneratorer, mens de ligger ved kaj. Det vil resultere i markante fald i udledningen af skadelige luftforurenende stoffer som kvælstofoxider (NO₂), svovldioxid (SO₂) og partikler (PM₂,₅).

De mest markante reduktioner opnås i København og Århus, hvor henholdsvis 2,3 μg/m³ og 5,5 μg/m³ af NO₂ vil blive fjernet fra luften i havneområderne. For partikler (PM₂,₅) bliver den største forbedring modelleret i Århus med et fald på 0,32 μg/m³, mens København opnåer en reduktion på 0,20 μg/m³. Svovldioxidudledningerne vil ligeledes blive reduceret med op til 0,44 μg/m³ i København.

Rapporten viser, at Københavns havn vil stå for ca. 50% af de samlede reduktioner i udledninger i de fire havne, efterfulgt af Stockholm (25%), Helsinki (15%) og Århus (10%). Dette skyldes blandt andet, at København har det højeste antal ankomster af krydstogtskibe med landstrømsforbindelse. I 2023 havde København 280 krydstogtskibsanløb, hvilket var flere end nogen af de andre havne. 

Reduktion af CO₂-udledninger og støj
En yderligere positiv effekt af landstrøm er reduktionen af støj. Med landstrøm slukkes skibenes dieselgeneratorer, hvilket markant mindsker støjen ved og omkring krydstogtterminaler i havnene.

Udover de lokale luft- og støjforbedringer bidrager brugen af landstrøm til at reducere de globale udledninger af drivhusgasser.
Rapporten beregner, at de samlede CO₂-reduktioner i de fire havne vil udgøre ca. 31.000 tons om året. Dette skyldes, at skibene skifter fra at bruge fossile brændstoffer til elektricitet fra land, som ofte er baseret på grønnere energikilder.

Installationen af landstrømsanlæggene i de fire havne er planlagt til at foregår mellem 2023 og 2028. Rapporten viser den samlede effekt i de fire havne efter den fulde implementering af de planlagte landstrømsanlæg.

Læs rapporten ” Impacts of onshore power installation in four Baltic Sea Ports” her.
For yderligere oplysninger, kontakt venligst DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi ved seniorforsker Anne Sofie Lansø as.lansoe@envs.au.dk eller tlf.: +4587151309.