Jagtudbyttet af skovsnepper mere end halveret

Skovsneppe. Foto: Thomas Eske Holm ©. Kilde: www.fugleognatur.dk

Jægernes udbytte af jagten på skovsnepper dykkede brat i jagtsæsonen 2010/11til under halvdelen af udbyttet i de to foregående sæsoner. Jægerne skød 29.600 skovsnepper, mens antallet i de foregående sæsoner lå på omkring 65.000. Jægerne nedlagde i det hele taget færre stykker vildt i sæsonen, viser årets vildtudbyttestatistik fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet. Mårhunden er for første gang med i statistikken.

Notatet ”Vildtudbyttestatistik for jagtsæsonen 2010/11” viser, at jægerne i jagtsæsonen 2010/11 i alt nedlagde 2,348 mio. stykker vildt.  Det er en tilbagegang på otte procent i forhold til den foregående sæson, svarende til godt 200.000 stykker vildt. For mange vildtarter er der tale om store tilbagegange, men der blev dog også registreret enkelte, markante stigninger. Således steg udbyttet af både dåvildt og gæs med mere end 20 procent i forhold til den foregående sæson.

Seniorbiolog Tomme Asferg, der bearbejder dataene, som jægerne indberetter til Naturstyrelsen, siger, at den tidlige vinter med nattefrost i oktober og sne i begyndelsen af november sidste år for de fleste arters vedkommende har været den væsentligste årsag til det mindre jagtudbytte.

”Den tidlige og hårde vinter har fået nogle arter - heriblandt netop skovsneppen - til at trække hurtigere gennem landet end normalt. Desuden har vinteren forhindret mange jægere i at gå på jagt eller til helt eller delvist at indstille jagten før jagttidens udløb af hensyn til vildtet,” siger Tommy Asferg.

Jagtudbyttegrafik

Jagtudbyttet af skovsneppe i jagtsæsonerne 1941/42 – 2010/11.

115 mårhunde nedlagt

Mårhunden, der regnes for en såkaldt invasiv og uønsket art i Danmark, optræder for første gang i vildtudbyttestatistikken med 115 indberettede nedlagte individer. Manglende indberetninger øger dog formentlig det reelle tal for nedlagte mårhunde i jagtsæsonen 2010-11.
De fleste mårhunde blev skudt i Syd- og Vestjylland og kun få på Fyn og på Sjælland.

Om vildtudbyttestatistikken

Vildtudbyttestatistikken er en database, der indeholder oplysninger om jægere og nedlagt vildt i Danmark. Alle jægere har pligt til at indberette deres personlige vildtudbytte efter jagtsæsonens udløb. Oplysningerne indsamles af Naturstyrelsen og bearbejdes af Aarhus Universitet, som også står for vedligeholdelse og opbevaring af de indsamlede data.

Kontakt: Seniorbiolog Tommy Asferg, tlf. 8715 8869, ta@dmu.dk

Vildtudbyttestatistik for jagtsæsonen 2010/11. Asferg T. Notat fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

Vildtudbyttestatistik for jagtsæsonen 2010/11