Iltsvind i september markant lavere for årstiden

Omfanget af iltsvind var i september på niveau med iltsvindet i september 2010 og dermed markant lavere for denne årstid end i tidligere år. Det fremgår af årets anden iltsvindsrapport fra Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet. Rapporten er udarbejdet for Naturstyrelsen.

Vejrmæssigt har september været præget af normale temperaturer, meget nedbør og blæsende perioder. Iltsvindssituationen har i september været begunstiget af det relativt kraftigt blæsende vejr med vindstyrker noget over middel, og det har forbedret forholdene i de fleste områder. Vandmasserne er tidligt kommet i bevægelse og det har flere steder ført til, at iltfattigt bundvand er trængt op i vandsøjlen i kortere eller længere perioder og mange steder ligger iltkoncentrationerne lige omkring iltsvindsgrænsen. Der er rapporter om lokale hændelser af fiskedød, som kan skyldes disse bevægelser af iltfattigt vand.

I Limfjorden er iltsvindet stort set forsvundet, mens der stadig er store områder af det sydlige Lillebælt og det Sydfynske Øhav, som er hårdt ramt af iltsvind. Der er opstået et stort område af iltsvind i det sydlige Kattegat og Øresund.

Iltsvind september 2011

Kortet viser de stationer, hvor iltforholdene er undersøgt af danske, svenske og tyske institutioner, og hvor der er observeret iltsvind (< 4 mg/l) eller kraftigt iltsvind (< 2 mg/l) i perioden 1.-21. september 2011.

Årets resterende iltsvindsrapporter offentliggøres 28. oktober og 25. november.

Kontakt: Seniorforsker Morten Hjorth, tlf. 8715 8482, moh@dmu.dk
Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet

Iltsvind i de danske farvande i september 2011. 15 sider. Oversigten er udarbejdet af Institut for Bioscience, Aarhus Universitet, i samarbejde med Naturstyrelsens decentrale enheder i Aalborg, Aarhus, Ringkøbing, Ribe, Odense, Nykøbing F og Roskilde samt Sveriges Meteorologiska och Hydrologiska Institut (SMHI), Bohuskustens Vattenvårdsförbund, Länsstyrelsen i Hallands Län, NV Skånes Kustvattenkommitté, Öresunds Vattenvårdsförbund og Sydkustens Vattenvårdsförbund i Sverige og Landesamt für Landwirtschaft, Umwelt und ländliche Räume des Landes Schleswig-Holstein (LLUR) i Tyskland. Grundlaget for rapporten er Naturstyrelsens målinger af iltindholdet i danske fjorde, kystnære farvande og åbne farvande og LLUR og SMHI’s iltmålinger i åbne farvande, samt de svenske läns og vattenvårdsförbunds iltmålinger i svenske kystvande.

Iltsvindsrapporten

Naturstyrelsen - spørgsmål og svar om iltsvind