Google donerer luftmålebil til Aarhus Universitet

En Google-bil med avanceret måleudstyr giver nu forskere fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi mulighed for at lave avancerede forsøg med mobile målinger af luftkvalitet.

Google Street View bilen har målt luftkvaliteten i Købehavn i forbindelse med Air View-projektet. Fremover vil den køre rundt i Danmark uden kameratårn, men stadig spækket med avanceret måleudstyr. Og der vil stå Aarhus Universitet på den. Google har nemlig foræret den til universitetet. (Foto: Christian Radil, WEcreate).

Google, Utrecht Universitet og Københavns Kommune har sammen med bl.a. Aarhus Universitet indsamlet detaljeret viden om luftkvaliteten i København ved hjælp af en ombygget Street View-bil. Det er sket via det såkaldte Air View-projekt. Aarhus Universitet har serviceret instrumenterne i løbet af projektet.

Med måleudstyr for over en halv million kroner i bagagerummet har bilen de seneste to år gade for gade kørt København tynd for at indsamle data om luftforureningen i hele byen. Denne nye viden skal omsættes til et kort til borgerne - og give politikere ny viden at handle på.

Målingerne i København er afsluttet, og Aarhus Universitet har nu overtaget bilen. Det avancerede måleudstyr får forskerne fra Google og Utrecht Universitet. Med nøglerne til bilen får forskerne en ny mobil platform til brug for forskning omkring luftforurening og de helbredsskadelige effekter af luftforureningen.

”Vi vil nu være i stand til at understøtte vores forskning og rådgivning med mobile målinger. En af de ting, bilen skal bruges til, er forskning om den individuelle eksponering, som man udsættes for i den daglige færden i vores byer. Bilen skal også bruges til dokumentation af den positive effekt, der kan opnås ved valg af grønne ruter gennem byen og test af de nye, billigere sensorer til måling af luftforurening. Så det er en bil, vi er særligt glade for,” siger seniorforsker Thomas Ellermann fra Institut for Miljøvidenskab.

Hos Google ser kommunikationschef Jesper Vangkilde, frem til, at Aarhus Universitet overtager bilen.

“Luftforurening er et alvorligt problem, som fører til alt for mange for tidlige dødsfald. Derfor har Air View-bilen udført et vigtigt stykke arbejde med at kortlægge forureningen og skabe ny viden, som politikere og byplanlæggere efterfølgende kan handle på. Vi er glade for, at den også kan gøre gavn andre steder end København, og Aarhus Universitet er de helt rigtige til at bygge videre på projektet”, siger Jesper Vangkilde.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:

DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi ved Aarhus Universitet: Seniorforsker Thomas Ellermann, tel@envs.au.dk / 6020 2613.
Google: kommunikationschef Jesper Vangkilde, vangkilde@google.com / 2257 5955