Genoprettet rev trækker marsvin til natmad

Marsvin. Foto: Jonas Teilmann

Knap 45.000 kvadratmeter genoprettet, huleagtigt stenrev på Læsø Trindel er hurtigt blevet et foretrukket spisested for marsvin. Siden genopretningen i sommeren 2008, hvor 100.000 ton norske brudsten i varierende størrelser blev dumpet over og fornyede revet, har forskere ved DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet, registreret stigende, natlig marsvin-aktivitet.

Marsvinenes aktivitet ved Læsø Trindel og ved et mindre rev ti kilometer derfra er siden 2006 blevet registreret i sommermånederne ved hjælp af såkaldt akustiske dataloggere, der fanger dyrenes ultralyde. Marsvinene bruger lydene til at ekkolokalisere byttedyr og i deres navigation, dvs. de beregner nære og fjerne afstande ved hjælp af tilbagekastede ekkoer, når disse rammer f.eks. fisk eller faste strukturer. Ekkolokaliseringen er marsvins vigtigste måde at identificere objekter på længere afstand, end de kan se.

Marinbiolog Lonnie Mikkelsen har analyseret dataene og fundet, at marsvinene i stigende grad siden genopretningen af revet kommer for at søge føde specielt om natten – i modsætning til på et andet, nærliggende rev, der også blev overvåget og hvor marsvinene kommer i dagtimerne.

”Det ser ud som om, det retablerede stenrev på Læsø Trindel danner grundlag for en natlig fødekilde, som marsvinene spiser af. Den fødekilde kan bestå af unge torsk, som vi fra andre undersøgelser ved trækker ind på rev ved solnedgang og ud på dybere vand igen ved solopgang i sommermånederne,” fortæller Lonnie Mikkelsen.

Hendes kollega, marinbiolog Karsten Dahl, der har fulgt udviklingen på revet siden 2008, har netop taget prøver af og observeret udviklingen i dyre- og plantelivet på revet for i år. Og det så godt ud.

”Således så vi for første gang sæler på revet, og de er også en indikator på den positive udvikling efter genopretningen,” fortæller Karsten Dahl, hvis afrapportering for overvågningen i 2012 af revet vil foreligge i begyndelsen af 2013.

Kontakt: Marinbiolog Lonnie Mikkelsen, tlf. 8715 8716, lomi@dmu.dk
DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi
Institut for Bioscience, Aarhus Universitet.

Marinbiolog Karsten Dahl, tlf. 8715 8566, kda@dmu.dk,
DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi
Institut for Bioscience, Aarhus Universitet.

Re-established stony reef in Kattegat, Denmark attracts harbour porpoises (Phocoena phocoena). Lonnie Mikkelsen. 2012. Aarhus Universitet. 38 pp.

Mere om Blue Reef-projektet ved Læsø:
Naturstyrelsen
Ecology of Læsø Trindel – a reef impacted by extraction of boulders

Nye arter slår sig ned på genoprettet stenrev
Flere nye arter indvandrer til genoprettet rev