Gennemsnitligt iltsvind i juli og august

Iltsvindets udbredelse og styrke i de danske farvande var i juli-august i store træk gennemsnitligt sammenholdt med tidligere år, selv om nogle områder var berørt af et mere intenst iltsvind end normalt.

Årets første iltsvindsrapport fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet, viser, at især sårbare områder som Limfjorden, Mariager Fjord, det sydlige Lillebælt og tilstødende fjorde samt Det Sydfynske Øhav var påvirket af kraftigt iltsvind. Desuden opstod der iltsvind nord for Lillebælt og Fyn, hvilket er tidligere end normalt.

Kombinationen af høje temperaturer og rolige vindforhold bevirkede, at iltsvindet tog til i løbet af juli og starten af august. Nogle steder var der næsten eller helt iltfrit i bundvandet og tæt på frigivelse af svovlbrinte. Forværringen i iltforholdene blev dog bremset af mere blæsende vejr i august.

Se det arealmæssige omfang og udbredelsen af iltsvindet i august på figuren og kortet herunder:

Arealmæssigt iltsvind august 2013

Areal med iltsvind (< 4 mg/l) i de indre farvande som middel for 2003-2006 (ugentlige data) samt midt i august 2012/2013 og midt i september 2012.

Modelleret iltsvindsudbredelse august 2013

Udbredelse af iltsvind i august 2013 modelleret ud fra målinger 11.-22. august. Gul indikerer moderat iltsvind (2-4 mg/l) og rød indikerer kraftigt iltsvind (0-2 mg/l).

DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi offentliggør årets øvrige iltsvindsrapporter 27. september, 1. november og 29. november. Rapporterne udarbejdes i samarbejde med Naturstyrelsen og svenske og tyske institutioner.

Kontakt: Seniorrådgiver Jens Würgler Hansen, tlf. 8715 8805, jwh@dmu.dk
               DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
               Institut for Bioscience, Aarhus Universitet

Iltsvind i de danske farvande i juli-august 2013.  Jens Würgler Hansen, Ole Manscher & Thorsten J. Skovbjerg Balsby. 2013. Aarhus Universitet. DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi. 20 s.

Iltsvindsrapporten