Fremtidens hav – værd at beskytte

Savgylte på stenrev i Kattegat. Foto: Karsten Dahl

En ny kortfilm ”Fremtidens hav - værd at beskytte” giver på 14 minutter en grundig indsigt i de mange vidt forskellige interesser, der i dag får adgang til at udnytte havet og dets ressourcer - ofte efter først-til-mølle-princippet. Filmen fortæller endvidere, hvordan et varieret og meget betydningsfuldt liv under havets overflade er blevet kraftigt forringet i de indre danske farvande og i Østersøen.

Intensiv skibstrafik, fiskeri, opførsel af havvindmøller, fritidsaktiviteter og sand- og grusgravning fra havbunden er eksempler på de mange interesser, der sammen med en betydelig forureningsbelastning fra land sætter havet under pres. Nu er der udpeget en række EU-Natura2000-områder til havs som vil beskytte Kattegats særegne boblerev og stenrev og værdifulde sandbanker fremover; dog uden en samlet plan for en bæredygtig udnyttelse af havet og dets ressourcer.

Det netop afsluttede forskningsprojekt BaltSeaPlan, som har haft deltagere fra en række Østersø-lande - herunder Danmark, har bestræbt sig på at kortlægge problemer og udvikle løsninger for det fremtidige hav. Løsninger, hvor de mange, ofte modsatrettede interesser for havet og dets ressourcer kan administreres ud fra et helhedssyn. Forskere fra Aarhus Universitet har produceret filmen ”Fremtidens Hav – værd at beskytte” på baggrund af BaltSeaPlan projektet. Filmen er både på dansk og engelsk og vil blive vist på en række formidlingscentre i Østersølandene, der i forvejen fortæller om havmiljøet.

Aarhus Universitet er også engageret i det dansk-svenske forskningscenter Baltic Nest Institute i Stockholm, ligesom forskerne deltager i forskningsprogrammerne RECOCA (Reduction of Baltic Sea Nutrient Inputs and Cost Allocation within the Baltic Sea Catchment”) og MAFIA (Integrated Management of Agriculture, Fishery, Environment and Economy). Projekterne trækker for første gang linjer fra vandmiljø og økonomi til meget forskellige og meget væsentlige erhverv. Tilsammen har de tre projekter stor national, regional og international bevågenhed, og deres mål er at skabe nogle håndgribelige modeller, som Østersølandene kan forvalte havmiljøet ud fra.

Kontakt: Seniorrådgiver, marinbiolog Karsten Dahl, tlf. 8715 8566, kda@dmu.dk, Aarhus Universitet

Fremtidens hav – værd at beskytte. Manuskript: Karsten Dahl, Peter Bondo Christensen, Christian B. Hvidt. Videooptagelser: Peter Bondo Christensen, Michael Bo Rasmussen, Karsten Dahl, Rune Frederiksen og Christian B. Hvidt. Producent: Naturfocus. ©2011BaltSeaPlan

Filmen er finansieret af Aarhus Universitet (Institut for Bioscience), EU’s Interreg IVB Østersøprogram og Den Europæiske Fond for Regional Udvikling

BaltSeaPlan