Fremskrivning: Danmarks drivhusgasser falder 15 pct. frem til 2030

Omregnet til såkaldte CO2-ækvivalenter forventes mængden i paletten af drivhusgasser, som Danmark udleder, at falde til godt 51 mio. ton i 2030. Det svarer til et fald på ca. 15 procent i perioden 2010-2030. Det viser en fremskrivning fra Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

Vækst i vejtransporten i de kommende årtier er stort set ene om i større omfang at belaste Danmarks drivhusgas-regnskab frem til 2030. For stort set alle andre drivhusgas-producerende sektorer i samfundet gælder, at de reducerer deres udledning af drivhusgasser i perioden.

Det fremgår af rapporten ”Projection of Greenhouse Gas Emissions 2010 to 2030”, der indeholder en beskrivelse af modeller, baggrundsdata og fremskrivninger af de danske emissioner af drivhusgasser kuldioxid (CO2), metan (CH4), lattergas (N2O), de fluorerede drivhusgasser HFCer, PFCer og svovlhexafluorid (SF6).

I rapporten beregnes den gennemsnitlige årlige udledning til 60,35 millioner ton CO2-ækvivalenter i ’2010’ (dækker perioden 2008-2012) og til 51,60 millioner ton i 2030 svarende til et fald på omkring 15 procent. Fra 1990 til ’2010’ er emissionerne beregnet til at ville falde med ca. 11 procent. Dette indgår sammen med effekter af CO2-optag i skove og jorde, reduktioner opnået gennem emissionsbegrænsende projekter i udlandet og eventuelle CO2-kvoter erhvervet fra andre lande i
det samlede grundlag for at følge udviklingen i forhold til Danmarks reduktionsforpligtelse under Kyoto-protokollen.

drivhusgasser grafik

drivhusgasser grafik2

Totale drivhusgasemissioner i CO2-ækvivalenter fordelt på hovedsektorer for ’2010’ (øverst) og tidsserier fra 1990 til 2030.

Emissionerne er fremskrevet til 2030 på baggrund af et scenarie, som medtager de estimerede effekter på Danmarks drivhusgasudledninger af virkemidler iværksat indtil april 2011 (såkaldt ”med eksisterende virkemidler” fremskrivning).

I modellerne er der, for de sektorer hvor det er muligt, anvendt officielle danske fremskrivninger af aktivitetsdata, f.eks. er den seneste officielle fremskrivning af Danmarks energiforbrug og udledninger af drivhusgasser fra Energistyrelsen anvendt. Emissionsfaktorerne, f.eks. udtrykt i kg pr. GJ, refererer enten til internationale vejledninger, dansk lovgivning, danske rapporter eller er baseret på målinger på danske anlæg. Fremskrivningsmodellerne bygger på samme struktur og metoder, som er anvendt for de danske emissionsopgørelser, hvilket sikrer at historiske og fremskrevne emissionsopgørelser er konsistente.

Energistyrelsen har ydet finansiel støtte til rapporten.

Kontakt: Kemiingeniør Ole-Kenneth Nielsen, tlf. 8715 8478, okn@dmu.dk
               Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet

Projection of Greenhouse Gas Emissions 2010 to 2030. Nielsen, O-K., Winther, M., Nielsen, M., Mikkelsen, M.H., Albrektsen, R., Gyldenkærne, S., Plejdrup, M., Hoffmann, L., Thomsen, M., Hjelgaard, K. & Fauser, P., 2011. National Environmental Research Institute, Aarhus University, Denmark. NERI Technical Report no. 841 - 176 pp.

Summary | Sammenfatning | Hele rapporten i PDF-format (4,3 MB)