Fortsat reduktion af næringsstoffer til vandmiljøet nødvendig

Natur- og Landbrugskommissionen har offentliggjort et notat fra sin Kvælstofarbejdsgruppe, hvor blandt andre chefkonsulent Poul Nordemann Jensen og professor Jacob Carstensen, DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet, har deltaget. I gruppen har desuden siddet forskere fra andre forskningsinstitutioner samt repræsentanter fra Miljøministeriet, erhverv, Natur- og Landbrugskommissionen samt interesseorganisationer.

Forskerne i arbejdsgruppen konkluderer, at der fortsat bør være fokus på reduktion af næringsstoffer (kvælstof og fosfor) til vandmiljøet. Men reduktion af næringsstoffer er ikke nok for at opnå ”god økologisk tilstand” i vandmiljøet, som EU’s vandrammedirektiv som udgangspunkt kræver.

”Eksisterende måder at begrænse næringsstoffernes vej til vandmiljøet bør målrettes mere mod de lokale forhold i det enkelte vandområde. Og nye tiltag bør undersøges både på landjorden og ude i selve havmiljøet. Samtidig bør der udvikles nye indikatorer, så der er bedre mulighed for at følge med i, om en indsats faktisk virker,” hedder det i en pressemeddelelse om notatet fra Natur- og Landbrugskommissionen.

I selve notatet hedder det:

”Når den fremtidige indsats for at sikre et bedre vandmiljø skal fastlægges, er der i medfør af EU’s Vandrammedirektiv som udgangspunkt krav om, at alle vandområder skal opnå ”god økologisk tilstand”. Den nuværende tilstand i de danske fjorde, kystvande og indre farvande opfylder generelt ikke kravet om ”god økologisk tilstand”, og målet for miljøtilstanden efter EU’s Vandrammedirektiv er dermed ikke opfyldt.

Der er derfor et klart behov for at fortsætte indsatsen de kommende år.

Der har hidtil været mest fokus på at reducere N?udledningen (kvælstof, red.) for at forbedre det marine miljø. Fosfor har især betydning i de ferske vande, men bl.a. de indre dele af fjordene er også påvirket af fosfor.

Det er derfor vigtigt at reducere udledningerne af både kvælstof og fosfor til de marine områder. Der er dog også andre påvirkninger, som kan have betydning. Det gælder fysiske påvirkninger af bundforholdene som f.eks. fiskeri, råstofindvinding, klapning og udgravning af sejlrender, men også klimatiske forhold spiller en rolle.

Den hidtidige indsats for reduktion af næringsstofbelastningen i Danmark har primært været generel dvs. været gennemført ensartet over det meste af landet. For vandmiljøplanerne drejer det sig især om fastlæggelse af kvælstofnormer og generelle regler om håndtering af husdyrgødning.

Der ligger et stort potentiale i at målrette og differentiere virkemidler mere efter lokale forhold.

Ved fastlæggelsen af den fremtidige indsats er der brug for en bred og systemorienteret tilgang.Både nye og supplerende virkemidler på land, som f.eks. udtagning af landbrugsarealer, skovrejsning og mini?vådområder, samt supplerende marine virkemidler, som f.eks. etablering af stenrev, aktiv reetablering af ålegræs og opdræt af muslinger bør indgå i overvejelserne.

Sammenfattende er det arbejdsgruppens opfattelse,

? at Danmark har hovedansvaret for udledningen af næringsstoffer til søer, vandløb, fjorde og mange af de kystnære områder
? at reduktionen af kvælstof til det marine vandmiljø er en afgørende forudsætning for vandmiljøets mulighed for at genskabe god økologisk tilstand
? at der fremadrettet fortsat bør være fokus på reduktion af både kvælstof og fosfor
? at eksisterende virkemidler i højere grad bør differentieres og målrettes mere efter lokale forhold
? at yderligere landbaserede virkemidler bør overvejes og undersøges
? at supplerende marine virkemidler bør overvejes og undersøges
? at det eksisterende ”ålegræsværktøj” bør videreudvikles, og ? at der bør udvikles nye indikatorer og beregningsværktøjer, som giver bedre mulighed for at følge udviklingen i vandmiljøets tilstand.”

I notatet peger forskerne også på, at årtiers næringsstofbelastning af vandmiljøet har medført ændringer i de akvatiske økosystemer:

”Det kan forventes, at yderligere positive effekter af miljøindsatsen vil vise sig i de kommende år i takt med, at økosystemerne indstiller sig på de reducerede næringsstoftilførsler. Ændringerne i de akvatiske økosystemer, som følge af årtier med stærkt forøgede tilførsler af næringsstoffer, har imidlertid været omfattende og kan have medført så betydelige ændringer i økosystemernes funktion, at man ikke kan sige noget præcist om, hvornår og hvordan disse positive effekter viser sig,” skriver de.

Notatet Pressemeddelelse (downloads i PDF-format)

Natur- og Landbrugskommissionens hjemmeside