Fortsat nedgang i partikel-forureningen i København

Luftmålestation.

Antallet af ultrafine og potentielt sundhedsskadelige partikler på Københavns stærkt befærdede strøg, H.C. Andersens Boulevard, er reduceret med omkring 50 procent i de seneste ni år. Faldet tilskrives forbedret teknologi i køretøjer, nye renere biler og indførelse af miljøzone. Det fremgår af en ny rapport fra Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet, om resultaterne fra det sidste af tre partikelforskningsprojekter for Miljøstyrelsen i perioden 2002-2010.

Det tredje partikelforskningsprojekt bygger på resultaterne fra de to tidligere projekter og lige som i disse tidligere projekter har fokus været på målinger af de fysiske egenskaber (masse, antal, størrelsesfordeling, lysabsorption) for de luftbårne partikler. Målingerne er blevet udført ved den stærkt trafikerede gadestation på H.C. Andersens Boulevard, bybaggrundsstationen på H.C. Ørsted Institutet i Universitetsparken i København og ved landbaggrundsstationen ved Lille Valby/Risø 6 km nord for Roskilde. Ved at sammenligne resultaterne fra disse tre målestationer er det muligt at vurdere andelen af luftforureningen fra selve byen og hvor meget, der er transporteret ind til byen fra omgivelserne eller via langtransport.

Projektet har endvidere omfattet udførelse af to intensive målekampagner med fokus på bestemmelse af den kemiske sammensætning af de luftbårne partikler ved landbaggrunds-målestationen Lille Valby/Risø. Målekampagnerne blev udført i foråret 2008 og sen vinter/tidligt forår 2009 og indgik som en del af et større fælles europæisk projekt koordineret af det europæiske luftovervågningsprogram EMEP.

Kontakt: Seniorforsker Matthias Ketzel, tlf. 8715 8529, mke@dmu.dk
               Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet

Particle project report 2008 - 2010. Particulate contribution from traffic in Copenhagen. Massling, A., Nøjgaard, J. K., Ellermann, T., Ketzel, M. & Nordstrøm, C. 2011. National Environmental Research Institute, Aarhus University. 61 pp. - NERI Technical Report No. 837.

Sammenfatning | Summary | Hele rapporten i PDF-format (4,4 MB)