Faunapassager kan forbedres

Forskere fra DMU, Aarhus Universitet har vist at rådyr og ræve samt forskellige mindre pattedyr bruger de anlagte faunapassager over rute 18 Herning. Men forskerne giver også en række anvisninger på hvordan man kunne øge brugen af faunapassager.

Store trafikanlæg har store effekter på fauna­ens muligheder for at udnytte alle levesteder i landskabet. For at minimere trafikanlæggenes barriere­virk­ning og fragmentering af landskabet anlægges fauna­passager for at give dyrene mulighed for at krydse trafikanlæg. Eksperimentelle undersøgelser af faunapassagers effektivitet er ikke gennemført. Viden om faunaens brug af faunapassager er alene baseret på erfaringer med de tid­ligere anlagte passager. Derfor er det vigtigt at undersøge og opsamle viden om, hvordan eksisterende fauna­pas­sag­er fungerer.

Undersøgelserne af pattedyrenes brug af de tre faunabroer ved Herning viste, at rådyr og ræv regelmæssigt krydsede alle tre fauna­broer. Hare, grævling og mindre mår­dyr blev regi­stre­ret meget sporadisk. Halsbåndmus, almindelig spidsmus og dværgmus var de almindeligste arter. Andre små pattedyrarter (spids­mus og mus) blev registreret sporadisk. Det kunne ikke afgøres, om flager­musene krydsede vejen via faunabroerne i større grad end tilfældigt ved andre ledelinjer langs vejen.

De tre faunabroer ved Herning og tidligere undersøgte faunabroer i Danmark vurderes at være for smalle til at kunne fungere som effektive passager for flere arter. Desuden bør der generelt være egnede faunapassager med kortere afstande imellem for at afværge barriere­virkningen af vejanlæg for pattedyr. På baggrund af de danske og udenlandske undersøgelser anbefales følgende for dimensioneringen for faunabroer i Danmark:

• Generelt skal faunabroer være mindst 50 m brede for at sikre gode passagemuligheder for flere arter.
  • Undtagelsesvis kan der anlægges smallere faunabroer med en minimumsbredde på 20 m over smalle vejan­læg, hvor der kun skal skabes sikre passagemuligheder for enkelte, mindre arter.
  • Skal en faunabro skabe passagemuligheder for flere arter med for­skel­lige habitatkrav, fx pattedyr, krybdyr og padder, skal bredden være mindst 80 m.
  • Afhængigt af faunabroens længde skal bredden øges, så åbenheds­indekset er mindst 0,8. Det bør dog være større end 1,0.
  • Kombineret brug af overføringer som både fauna- og menneske­ passage kan ikke anbefales.

Kontaktperson: Forsker Morten Elmeros, tlf. 8920 1727, elm@dmu.dk

Elmeros, M., Viñas, M.M., Andersen, P.N. & Baagøe, H.J. 2011. Undersøgelser af pattedyrs brug af faunabroer på rute 18 ved Herning. En biologisk vurdering med anbefalinger til forbedringer og fremtidig praksis for faunabroer. Danmarks Miljøundersøgelser, Aarhus Universitet. 48 s. – Faglig rapport fra DMU nr. 839. http://www.dmu.dk/Pub/FR839.pdf